In deze categorie lees je alles over SEO

SEO

SEO (Search Engine Optimalisation) helpt je om meer websitebezoekers te krijgen. Door de pagina’s en je blog gebruiks- en daarmee ook zoekmachinevriendelijk te maken, komt je website hoger in de resultaten te staan op de zoekresultatenpagina’s van zoekmachines zoals Google. Doordat je website hoger in de resultaten staat, is de kans ook groter dat er meer mensen naar jouw website klikken. Dan kun je ze verleiden om bij jou diensten of producten af te nemen. 

Waarom SEO?

Je kunt op verschillende manieren zorgen dat je meer bezoekers op je website krijgt. Zo kun je social media inzetten, adverteren op websites (inclusief de zoekmachines) en reclame inzetten. Maar je kunt ook je aandacht en tijd besteden aan SEO. Wanneer je geld en tijd investeert in SEO, krijg je niet direct meer websitebezoekers vanuit de zoekmachines. Voor snel resultaat zet je eerder een advertentie in. Ben je op zoek naar een lange termijn strategie? Dan is SEO perfect! 

Door je website zoekmachinevriendelijk te maken en je website regelmatig van nieuwe SEO blogs te voorzien, gaat jouw website na een aantal maanden tot een jaar beter ranking in de zoekmachines. Het resultaat: voor een relatief laag budget heb je hier jarenlang voordeel van. Je website wordt beter gevonden, je krijgt meer websitebezoekers en je wordt steeds meer gezien als een autoriteit op jouw vakgebied. 

 PS: duizelen alle termen je? Hier hebben we alle SEO-termen voor je uitgelegd.

Waar bestaat SEO uit?

Het zoekmachinevriendelijk maken van je website bestaat uit verschillende onderdelen. 

  1. Keyword optimalisatie
  2. De kwaliteit en relevantie van je content
  3. Linkbuilding
  4. Technische optimalisatie van je website
  5. Gebruikersvriendelijkheid van je website
  6. De gebruikersvriendelijkheid van de mobiele versie van je website
  7. Je aanwezigheid op social media

Hoe begin je met de optimalisatie van je website?

Je begint eerst met een brainstorm. Op welke woorden wil je dat jouw website gevonden wordt? Aan de hand daarvan doe je een zoekwoordenonderzoek en zet je een SEO-strategie uit. Dit is de basis voor de optimalisatie van je websiteteksten en het schrijven van nieuwe teksten. Daarnaast is het ook altijd verstandig om te kijken naar de technische status van je website. Hoe snel werkt je website, wat is de laadtijd van je website? Hoe sneller je website laadt, des te beter. Duurt het te lang? Dan klik je geïrriteerd weg. Daarnaast straft ook Google je website af wanneer het een lange laadtijd kent.

Wanneer je jouw website op technisch vlak hebt verbeterd, pak je de huidige teksten van je website aan. Verbeter je teksten aan de hand van het zoekwoordenonderzoek dat je hebt gedaan. Schrijf nieuwe blogs en maak nieuwe pagina’s aan de hand van de overige zoekwoorden die je in je SEO-analyse hebt staan. 

Bied waarde aan je doelgroep

Houd bij het (her)schrijven van je teksten je doelgroep altijd in je achterhoofd. Wat willen zij lezen? Waar hebben zij behoefte aan en welke vraag kun jij voor ze beantwoorden? Hoewel je misschien bij het woord SEO denkt dat je het optimaliseert voor de zoekmachine, is je doel om meer websitebezoekers te krijgen, ervoor te zorgen dat de bezoekers lang op je website blijven en dat ze overgaan tot actie. Maak je website dus zo gebruiksvriendelijk mogelijk. 

Hoe beter jij de behoefte van je doelgroep kent, hoe beter jij je website hierop kunt aanpassen. Natuurlijk wil je iets verkopen, je producten of diensten, maar dat doe je vooral als je websitebezoekers zien dat jij ze helpt met waardevolle informatie. Je wil een band met ze opbouwen en zorgen dat ze jou raadplegen als ze een vraagstuk hebben. Want wanneer ze jou vertrouwen en je zien als expert in jouw vakgebied, zullen ze bij jou klant worden als er vraag is naar je dienst. 

Zorg voor linkjes naar en binnen jouw website

Wanneer je teksten hebt (her)schreven, wil je ze zoveel mogelijk delen via social media. Als je echt interessante en vernieuwende content hebt gemaakt, is de kans ook groot dat anderen jouw blogs en pagina’s delen via social media en zelfs via hun eigen website. Ze linken dan naar jouw website. Dat noem je linkbuilding. En hierdoor wordt jouw website, als je links krijgt van autoritaire websites, door de zoekmachines gezien als waardevol. 

Maar vergeet ook niet de kracht van links binnen je eigen website. Stel je hebt als hovenier een website. Dan is het interessant om blogs te (laten) schrijven over bepaalde stijlen tuinen, zoals een Japanse tuin, een kindvriendelijke tuin, stadstuin etc. Je schrijft dan een overkoepelende blog waar je alle stijlen in opneemt en vanuit deze blog kun je weer linken naar de blogs die je hebt over een specifieke tuinstijl. En onderling kun je deze blogs ook weer naar elkaar laten linken. Waarom? Als iemand op je website komt op zoek naar een kindvriendelijke tuin, maar hij of zij heeft ook een huisdier, dan is hij of zij vast ook geïnteresseerd in een diervriendelijke tuin. Door deze blogs naar elkaar te linken blijft de lezer langer op jouw website, bied je interessante informatie aan waar hij of zij naar zoekt en zien de zoekmachines dat jouw blogs en pagina’s relevant zijn aan elkaar.

SEO-tools om te gebruiken

Wanneer je serieus aan de slag gaat met SEO voor jouw website, zijn er een aantal tools die je daarbij helpen. Zo maak je een zoekwoordenonderzoek met betaalde en gratis tools als Ubersuggest, Keyword Tool van Google, Zoekwoordenplanner van Google, Google trends, AnswerThePublic en Keywordshitter. Om je website te analyseren gebruik je weer andere tools, zoals Screaming Frog, Deepcrawler, Mobielvriendelijke test van Google, ContentKing en PageSpeed Insights. En er zijn ook toolbars en plugins die erg handig zijn bij onder andere het checken of je teksten wel SEO-proof zijn, zoals Yoast SEO, Web developer en MozBar. Heb je geen tijd voor deze specialisatie? Besteed het dan uit aan een SEO-expert. Wij denken graag mee tijdens een gratis matchcall.