Blog publiceren? Volg daarna deze stappen

Bloggen

Bloggen als bedrijf of merk is een belangrijk onderdeel van je contentstrategie. Het is dé manier om meer websitebezoekers te krijgen, naamsbekendheid op te bouwen en meer klanten te krijgen. Maar hoe doe je dat en waar moet je beginnen?

Wat is bloggen?

Bloggen bestaat als sinds het begin van het internet, al heette het toen een weblog. Het woord web werd toen nog veel gebruikt om het internet aan te duiden en log was een dagboek. Blogs waren in het begin dus digitale dagboeken.

Nu zijn er twee variaties op blogs, namelijk persoonlijke blogs en zakelijke blogs. Een persoonlijke blog doet dus vaak denken aan een dagboek. Meestal heeft de blog een thema, bijvoorbeeld een mamablog of een reisblog waar iemand zijn of haar ervaringen deelt. 

Pas later begonnen ook bedrijven te bloggen. Bij deze blogs gaat het vooral over het vakgebied van het bedrijf. In zo’n blog lees je bijvoorbeeld tips en tricks. Wij geven op onze blog bijvoorbeeld SEO- en schrijftips.  

Waarom is bloggen belangrijk?

Als bedrijf is het belangrijk om te bloggen. Je laat hiermee aan je websitebezoekers zien dat je veel kennis hebt binnen jouw vakgebied. Hierdoor positioneer jij jezelf als expert in de markt en daar doen mensen graag zaken mee. Daarnaast vergroot je de kans dat je door mediabedrijven wordt gevraagd om je kennis of mening over bepaalde kwesties te delen. 

Ook zorg je er door middel van blogs voor dat je meer websitebezoekers krijgt via zoekmachines zoals Google. Hoe hoger jouw website in het resultatenoverzicht van Google komt, hoe eerder mensen op jouw website terecht komen. 

Wanneer je ook een Call To Action (CTA) in je blog naar jouw diensten of producten plaatst, is de kans groter dat ze ook klant bij je worden. 

Met een blog bouw je een band op met de lezer. Doordat ze jouw blogs lezen, leren ze je kennen, gaan ze je waarderen en vertrouwen. Daarnaast ben je zichtbaar voor andere ondernemers en kun je een netwerk opbouwen. Ondernemers die met je willen samenwerken, klanten aan je doorverwijzen of een gastblog door je willen laten schrijven.

En zo kunnen we nog doorgaan met de redenen waarom je als bedrijf of merk moet gaan bloggen. Lees 8 redenen waarom je als bedrijf moet bloggen

Hoe vaak moet je bloggen voor SEO?

Het staat niet vast hoe veel je moet bloggen voor online succes. Wel is het voor Google belangrijk dat jij jouw website blijft aanvullen met relevante en interessante informatie, zoals met een nieuwe blog. En ook bij je lezers, die het allerbelangrijkste zijn, blijf je on-top-of-mind als je regelmatig blogt. Ze worden elke keer weer aan jou herinnert wanneer ze jouw blogpost voorbij zien komen via je nieuwsbrief, socialmediakanalen etc.

Kijk dus vooral naar wat bij jou past. Heb je elke week wel tijd en heb je genoeg onderwerpen op de plank liggen? Plaats dan elke week (meerdere) blogs. Is voor jou éé keer in de maand haalbaar? Doe dan dat. Maar blijf met regelmaat blogs posten. 

PS: heb je helemaal geen tijd om te bloggen? Laat ons je dan helpen. Plan een matchcall in om kennis te maken. Dan vertellen we je meteen wat we voor je kunnen betekenen. 


Waar kun je over bloggen?

Ja, je wil wel bloggen, maar waarover moet je schrijven? Het beste kun je van tevoren een zoekwoordenonderzoek doen en een strategie bedenken. Hierdoor weet je precies waar jouw doelgroep naar zoekt en plan je deze onderwerpen in je agenda om over te schrijven. 

 Stel dat je een kapperszaak hebt. Dan is het interessant om te bloggen over hoe je het beste je haren verft. Maar ook wat de hipste kapsels van het moment zijn en waarom je regelmatig je haren moet laten knippen bijvoorbeeld. Schrijf altijd op basis van je zoekwoordenonderzoek, zodat je weet dat je blogs aansluiten bij de behoefte van je doelgroep. 

Wanneer je niet weet hoe je dit moet doen, helpen wij je graag. Vraag dan een matchcall met ons aan

Beginnen met bloggen

Nu je weet over welke onderwerpen je moet schrijven en welke zoekwoorden je moet gebruiken, is het tijd om te schrijven. Er zijn een aantal zaken om mee te nemen tijdens het schrijven. 

1. Schrijf een duidelijke en prikkelende titel

Op het internet staan miljarden artikelen en blogs. Mensen zien de hele dag door berichten en teksten via social media, nieuwsbrieven en Google. Dus lezen ze meestal als eerste de titel. Prikkelt de titel ze? Dan kiezen ze ervoor om verder te lezen. Maar is de titel niet interessant genoeg? Dan haken ze af. De titel moet er dus voor zorgen dat iemand door wil lezen. Maak ‘m duidelijk, zodat ze direct weten of het artikel iets voor ze is. 

2. Schrijf een overtuigende intro

Nadat lezers jouw titel hebben gelezen en ‘m inspirerend genoeg vonden, besluit je lezer om je artikel verder te bekijken. In je intro wil je daarom overtuigen dat hij of zij door het lezen van jouw artikel wijzer wordt. Laat daarom in de intro weten waar het artikel over gaat. Maak je inleiding sterk en vooral niet te lang. 

3. Denk aan je doelgroep tijdens het schrijven

Je visie, missie én tone of voice maakt jouw bedrijf uniek.  Het is daarom belangrijk om in de toon te schrijven die past bij jouw bedrijf en je doelgroep. Je bent bijvoorbeeld makelaar met de doelgroep starters. Probeer dan jouw blogs begrijpelijk te schrijven. Leg bepaalde termen uit die voor jou misschien als vanzelfsprekend zijn, maar waar je vragen over krijgt van je klanten. Praat je altijd op een losse en persoonlijke manier met je klanten? Schrijf dan ook zo. Gebruik de woorden die je vaak gebruikt en die jou uniek maken.

4. Houd je alinea’s kort en gebruik tussenkopjes

Blogs worden gelezen op laptops, tablets en smartphones. Je hebt het vast zelf weleens gemerkt dat het niet prettig leest als een tekst doorloopt zonder dat der witregels of tussenkopjes zichtbaar zijn. Je lezers willen de tekst graag scannen, zodat ze snel zien welke informatie interessant voor ze is. Dat scannen gaat een stuk makkelijker door je tekst op te delen in alinea’s met tussenkopjes. Ook voor de tussenkopjes moet je, net als de titel, dus prikkelende teksten bedenken die duidelijk maken waar de alinea over gaat.