9 belangrijke adviezen voor supersterke blogtitels

7 tips voor zakelijke blogtitels waardoor mensen doorklikken

We durven het inmiddels wel aan om een wedje met je te leggen: tijdens het schrijven van blogs of andere online teksten komen je blogtitels en tussenkopjes vaak als laatste aan bod.

De titel (en daarna de tussenkopjes) is het belangrijkste onderdeel van je tekst. Kijk maar eens naar jezelf. Neem jij überhaupt nog de tijd om een tekst te lezen wanneer de titel niet aanspreekt of zelfs slecht is? Door een slechte titel laat je inkomsten liggen. Men klikt niet eens op de blog en kan dus niet kennismaken met je kennis en eventuele product in de call-to-action.

Natuurlijk kunnen we je hier geen lijst met kant-en-klare blogtitels aanleveren, maar we kunnen wel wat slimme trucjes met je delen. Deze zijn toepasbaar in iedere branche en helpen je uit de brand wanneer je even geen inspiratie hebt.

Tip 1: Wek nieuwsgierigheid op in je blogtitel

Je trekt de aandacht door iemand nieuwsgierig te maken. Ze worden getriggerd verder te lezen. We delen hieronder een aantal goed werkende woorden waarmee je nieuwsgierigheid opwekt:

  • Het ‘geheim’ achter de killerbody van Victoria’s Secret-model Bella Hadid
  • Volgens wetenschappers / een nieuw onderzoeksrapport lijdt 60% van Generation Z aan een social media-verslaving
  • Dit zijn de 7 meest gemaakte fouten in [naam van jouw branche]
  • Wat miljonairs je niet vertellen over…

Tip 2: Vertel een persoonlijk verhaal

Mensen kopen van mensen. Daarom is het belangrijk om te weten wie er achter het merk zit. Blogs zijn ideaal om meer over jezelf of je team te vertellen en je expertstatus te tonen. Je kunt dit in blogtitels verwerken op de volgende manieren:

  • We analyseerden een jaar lang onze statistieken en dit is onze grootste business les uit [jaartal]
  • Hoe we ieder jaar €30.000 besparen door X niet te doen
  • Dit [naam van investering] heeft ons miljoenen opgeleverd
  • Hoe mijn grootste fuck-up [naam van fuckup] als ondernemer mijn meest waardevolle les werd

    Tip 3: Deel cijfers in je zakelijke blogtitel

Cijfers maken een tekst vaak concreet. Met cijfers kun je een bepaalde grootte aangeven en daarnaast blijven cijfers vaak hangen. Uit onderzoek blijkt dat oneven getallen het beste werken. Een oneven getal komt niet alleen ‘echt’ over, maar uit een experiment van Terence Hines van Pace University blijkt dat we oneven en even getallen in andere hokjes plaatsen. Het blijkt dat het ons meer moeite kost om oneven getallen te verwerken. Ze zetten letterlijk aan tot denken en zijn ‘uitdagend’. Het verwerken van getallen in je blogtitels is dus een slimme truc om de aandacht te trekken. Dit kan op onderstaande manieren:

  • 3 jaar geleden was zij nog onopgeleid en werkloos, nu runt zij een miljoenenbedrijf
  • 7 waardevolle lessen die ik leerde bij mijn oud-werkgever Apple
  • Hoe ik €10.000 per maand verdien met een ijzersterke marketing-funnel

Tip 4: Deel tips in je blogtitel

Het zit in de mens om ons te willen ontwikkelen. We willen vaak sneller en beter. Daarom consumeren mensen graag tips. Aan de hand van tips kunnen we bestaande processen of gewoontes versnellen of vergemakkelijken. Je kunt het delen van tips op de volgende manieren verwerken in blogs:

  • Meer omzet: 7 manieren waardoor je als coach meer geld verdient
  • Salespagina maken: een gratis gids waarmee je meer omzet realiseert
  • De ultieme upsell-strategie: Dé 9 bewezen technieken om...
  • Hét bewezen stappenplan voor [insert wens van (potentiële) klanten]
  • 11 tijdbesparende baby hacks voor kersverse ouders

    Tip 5: Ga in op de pijn van je klant

Het klinkt misschien gemeen, maar niets is minder waar. Want wat nu als we het zo formuleren: “Om een klant met jouw product verder te helpen, is het belangrijk om te weten waar hij van wakker ligt.” Zo is het ineens wel een nobele doelstelling. Een klant moet de pijn wel herkennen en erkennen. Daardoor wordt de oplossing (jouw product) heel aantrekkelijk.

  • Facebook Leads Ads: deze handelingen kunnen ervoor zorgen dat je omzet verliest
  • De 11 meest gemaakte fouten bij het inrichten van een nieuwbouwhuis


Bonustip 1: Social media vs blogtitels

Kanttekening: je zult zien dat lezers nóg nieuwsgieriger zijn wanneer je iets niet prijsgeeft. Bekijk het verschil maar eens:

‘Deze hack heeft ons bedrijf miljoenen opgeleverd’
‘Hoe consistent bloggen ons bedrijf miljoenen heeft opgeleverd’

Je bent waarschijnlijk nieuwsgieriger naar de blog met de eerste titel. Toch is het belangrijk om de belangrijkste zoekwoorden wél in de titel te vermelden. Je titel is namelijk een enorm belangrijk onderdeel van SEO copywriting.

Jaag jij de blogs aan via social media? Gebruik dan de eerste titel in het voorbeeld om mensen naar de blog te trekken, maar gebruik de tweede titel bovenaan je blogpagina (voor SEO).

Bonustip 2: Begin vooraan in de titel met het zoekwoord

Hoe eerder je hoofdzoekwoord in je titel staat, des te beter voor Google. Vaak kun je dit oplossen door ‘:’ te gebruiken. Enkele voorbeelden van blogs die SEO Tekst Atelier de afgelopen maand schreef:

‘Mentale gezondheid: 5 tips om mentaal fit te blijven als ondernemer’
‘Personal branding: tips & tricks inclusief stappenplan’
‘Mantelzorgverklaring: wat is het en hoe kom ik eraan?’
‘Influencer marketing: deze ontwikkelingen verwachten wij in 2023’
‘Een lichtplan maken: 6 tips van een interieurdesigner’

Schrijf jij al zakelijke blogs?

Als je deze blog leest voor een shortcut, dan moeten we je teleurstellen: bloggen is een vak apart én vraagt om een tijdsinvestering. Je doet het er dus niet zomaar bij, maar het goede nieuws is dat je het wél kunt leren. Een goede basis en een gedegen strategie kosten tijd, maar uiteindelijk bespaar je er veel tijd mee en krijg je de tips op een natuurlijke manier onder de knie.

Sta je in de startblokken om te beginnen? Stel jezelf als laatste stap nog de volgende 4 vragen:

  1. Heb ik iets te vertellen?
  2. Kan en wil ik tijd vrijmaken?
  3. Schrijf ik foutloos Nederlands?
  4. Geeft het mij energie, in plaats van dat het mij energie kost?

Moet je bovenstaande vragen (deels) negatief beantwoorden? Niet getreurd. Er is een oplossing!

 Wat nu als ik je vertel dat wij deze taak graag van je overnemen? Onze ervaren copywriters zijn echte vakidioten en schrijven met plezier de teksten voor jouw bedrijf. Zo weet je zeker dat de blogs van hoge kwaliteit zijn, kost het je geen tijd en is je bedrijf steeds zichtbaarder terwijl jij je met andere zaken bezighoudt.

 De voordelen van een SEO Tekst Atelier blogabonnement

  • Je hoeft niet zelf zakelijk te bloggen
  • Je kunt je volledig richten op je core business
  • Er wordt een volledige contentplanning van minimaal zes maanden uitgewerkt
  • Er wordt een zoekwoordenanalyse op maat voor je gedaan
  • Je geeft waarde aan je potentiële klanten (en dat komt altijd weer bij je terug)
  • Het bespaart je enorm veel tijd
  • Je voelt niet meer die constante druk dat je nog moet schrijven

Ben je benieuwd wat SEO Tekst Atelier voor jouw business kan betekenen? Plan een gratis strategiegesprek in en samen kunnen we kijken hoe we aan de online zichtbaarheid van jouw bedrijf kunnen werken.

SUCCES!

Reactie plaatsen