Wat is het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver?
Ben je op zoek naar een copywriter of tekstschrijver die je ondersteunt bij je online marketing? In eerste instantie lijken copywriter en tekstschrijver twee verschillende woorden voor één begrip, maar niets is minder waar. Er bestaat namelijk wel degelijk een verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver. Toch is niet gek dat deze informatie tot nu toe onbekend voor je was. Veel copywriters noemen zichzelf tekstschrijver en andersom. Daarnaast wordt het begrip tekstschrijver ook vaak breder gebruikt en vallen onder tekstschrijvers weer verschillende disciplines. Dat maakt je zoektocht naar een geschikt 'schrijvend persoon' nog lastiger. In dit artikel gaan we dieper in op het verschil. en krijg je antwoord op de volgende vragen:
Wat doet een tekstschrijver?
But first things first. Laten we de begrippen eens verder onderzoeken. Een tekstschrijver schrijft teksten om de lezer te vermaken of te informeren. Hieronder vallen journalistieke artikelen, webteksten, nieuwsberichten, blogs of teksten voor tijdschriften.
Als tekstschrijver is het belangrijk dat de teksten voorzien zijn van de juiste spelling en zinsopbouw. Kortom: je grammatica moet foutloos zijn en je moet taalkundig sterk zijn. Je moet als tekstschrijver weten voor welke doelgroep je schrijft en op basis daarvan je tone-of-voice bepalen. De teksten kunnen zowel formeel als informeel zijn.
Wat doet een copywriter?
Ook een copywriter schrijft teksten. Het grote verschil is dat een copywriter schrijft met als doel om iets te verkopen. Dit wordt ook wel online marketing genoemd. Denk daarbij aan een dienst, een idee, een product of een bepaalde overtuiging. Dat doet een copywriter middels een advertentie, reclametekst, salespagina of andere converterende en wervende teksten.
De teksten van een copywriter zijn daarom bijna altijd kort en krachtig. Daarnaast is een pakkende kop belangrijk. Waar een tekstschrijver vaak een lezerspubliek heeft dat gaat zitten voor een tekst - denk aan een tijdschrift of krant - moet een copywriter iemand nieuwsgierig maken en overtuigen om te lezen. Dit doet een copywriter door pakkende koppen of opvallende kreten. Een copywriter wordt ook vaak ingezet voor slogans en kreten.
De tekstschrijver heeft als ambitie te informeren en te vermaken, de copywriter schrijft om te verkopen.
Bij een copywriter staat het schrijven van een pakkende tekst voorop. Er wordt online gesuggereerd dat taalkundigheid en correctheid bij een copywriter minder belangrijk is dan bij een tekstschrijver, maar daar zijn we het bij SEO Tekst Atelier niet mee eens. Nu copywriting steeds belangrijker wordt omdat merken en bedrijven steeds meer online gaan verkopen, vinden wij dat een copywriter qua schrijfniveau niet mag onderdoen aan een tekstschrijver.
Copywriter en tekstschrijver: wat is het verschil?
De oplettende lezer heeft het verschil tussen een copywriter en tekstschrijver er vast al uitgepikt. Het verschil zit 'm in het doel. De tekstschrijver heeft als ambitie te informeren en te vermaken, de copywriter schrijft om te verkopen. Toch is het zonde als je een schrijver die zichzelf tekstschrijver noemt uitsluit als je een marketing tekst nodig hebt en andersom. De termen worden door de schrijvers zelf ook regelmatig door elkaar gebruikt. Veel tekstschrijvers zijn ook copywriters en copywriters zijn tekstschrijvers. Onze tip is daarom om altijd naar het portfolio van de schrijver te vragen. Daar kun je als opdrachtgever vaak uit opmaken of de schrijver bij jouw opdracht past.
Heb je hulp nodig bij het schrijven van zakelijke blogs? Download dan nu onze gratis e-book met 6 praktische tips die je snel helpen om zakelijk te bloggen. Download nu het E-book.
Copywriter en tekstschrijver: wat is de overeenkomst?
Zowel copywriters als tekstschrijvers kennen specialismen. Zo schrijft de ene copywriter vaak flyers en de andere advertentieteksten of social media-uitingen. Uiteraard hebben copywriters ook hun affiniteiten qua onderwerpen. Zo kan het lonend zijn om altijd even te vragen of ze interesse of ervaring hebben in het onderwerp van jouw opdracht.
Ook tekstschrijvers hebben vaak een specialisme. Zo heb je tekstschrijvers die veel ervaring hebben met algemene voorwaarden, juridische teksten of jaarverslagen. Tekstschrijvers kunnen ook een specialisme hebben qua journalistieke vorm. Denk daarbij aan interviewen, nieuwsberichten of longreads. Ten slotte kunnen ze zich ook richten op bepaalde thema’s. Denk daarbij aan human interest, kunst en cultuur of sport.
Wat is er nog meer naast copywriter en tekstschrijver?
Je weet inmiddels de verschillen en de overeenkomsten tussen een copywriter en een tekstschrijver. Ben je er nu? Nou, nee. Nog niet om eerlijk te zijn. Het schrijvende vak is nog breder. Zo ben je vast wel eens de SEO-schrijver, de creatieve schrijver, de blogger, de journalist, de recensent de tekstcorrector en de vertaler tegengekomen. Gelukkig vallen de meeste schrijfdisciplines wel onder het beroep copywriter of tekstschrijver. Zo is een tekstschrijver gespecialiseerd in SEO bijna altijd bekend met copywriting en is een SEO-tekstschrijver op zijn of haar beurt ook vaak bekend met bloggen. Een schrijver is op zijn of haar beurt vaak weer een tekstschrijver. Kortom: bij het vinden van de juiste schrijver voor jouw bedrijf is het dus handig om verder te kijken dan de term.
Als het goed is weet je nu welk type schrijver je nodig hebt voor jouw opdracht. Bij SEO Tekst Atelier hebben we ijzersterke copywriters in huis, die ook de nodige ervaring hebben als tekstschrijver voor nationale en internationale kranten en tijdschriften. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Je kunt ons altijd vrijblijvend om advies vragen.