Het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver

Copywriting

Copywriting, een veelomvattende term. Het kent veel verschillende vormen. Denk daarbij aan het schrijven van webteksten, social media-posts en blogs. Toch hebben deze verschillende takken van copywriting één belangrijk overkoepelend doel: namelijk verkopen middels teksten. 

In deze copywriting encyclopedie vind je alles wat je moet weten over copywriting. Hoe zorg je dat een lezer geïnteresseerd wordt en hoe verkoop je een product of dienst? Kortom: hoe schrijf je wervende en converterende teksten, voor commerciële doeleinden? 

Copywriting

Wanneer je teksten schrijft met als doel om je lezers te overtuigen in actie te komen, dan noem je dat copywriting. Dat doe je omdat je een product wil verkopen, je wil dat je lezer jouw diensten afneemt of je wil zorgen dat ze zich inschrijven voor bijvoorbeeld je nieuwsbrief. In de blogs op SEO Tekst Atelier delen we hoe je teksten schrijft die de aandacht van jouw lezers weet te prikkelen, vasthoudt en uiteindelijk aanzet tot actie.

Copywriting, wat is dat?

Het schrijven van een tekst die overtuigend is, noem je copywriting. Het zijn teksten die een commerciële insteek hebben. Je kunt verschillende commerciële redenen hebben: een bepaald product verkopen, je diensten aanbieden of gegevens vergaren van je websitebezoeker. Je wil in ieder geval altijd dat de lezer overgaat tot actie.

Wat is SEO-copywriting?

SEO copywriting gaat net een stap verder dan copywriting. Hiermee zorg je ervoor dat deze overtuigende en activerende teksten ook goed scoren bij de zoekmachines. De tekst moet bepaalde zoekwoorden bevatten die uit het zoekwoordenonderzoek zijn gekomen. Daarnaast zijn er nog een aantal pijlers voor SEO waar je website aan moet voldoen, waardoor je website hoger in de resultatenpagina’s van Google komt te staan. 

Waar moet je op letten bij copywriting?

Natuurlijk wil je dat jouw website ook goede en wervende teksten bevat. Er zijn een aantal schrijfregels die je daarvoor in gedachten moet houden. Dit doe je aan de hand van ‘Persuasive copywriting’. 

Onderstaande tips helpen je om bepaalde emoties bij de lezer op te wekken, zodat hij of zij overgaat tot actie. 

Grijp met de titel de aandacht van je lezer 

Allereerst wil je de aandacht van je lezer krijgen. Tegenwoordig krijgen we duizenden reclameberichten per dag te zien, dus moet je iets anders doen om  op te vallen. Naast het trekken van aandacht, wil je verleiden om verder te lezen. Dit doe je door een hele goede titel te schrijven. Eentje waardoor de lezer zich aangesproken voelt. Laat de titel daarom aansluiten op de primaire behoeftes van de mens: uitdaging, pijn of angst. 

‘Maandenlang werd ik geteisterd door buikpijn, totdat ik dit deed’

In dit voorbeeld prikkel je iemand die ook last heeft van langdurige buikpijn om verder te lezen. Hij of zij heeft het verlangen om van deze pijn af te komen. Een beschrijvende titel doet het ook goed. Door duidelijkheid te scheppen, weet degene wat hij kan verwachten door het artikel te lezen.  

’10 tips om nu van je buikpijn af te komen’

Zorg ervoor dat je titel wel aansluit bij de rest van de tekst, zodat je de verwachting die je schept ook waarmaakt. 

Zo beïnvloed je jouw lezer

Wanneer wil iemand overgaan tot een aankoop? Juist, wanneer hij of zij een gevoel van vertrouwen heeft bij een bedrijf of merk. Je komt als bedrijf of merk geloofwaardig over door te laten zien dat je een expert bent. Herkenning speelt ook een grote rol bij het opwekken van vertrouwen. Zo kun je in een blog jouw expertstatus vergroten door je kennis te delen. Gebruik op je website ook testimonials om social proof te benadrukken. Zo is je verhaal minder ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend.’

Het overtuigen van je lezer

Je wil dat je lezer je product of dienst afneemt. Daarvoor moet je hem of haar eerst overtuigen. Dit doe je door de voordelen van jouw product of dienst te benadrukken. Wat heeft jouw klant nodig en hoe vervult jouw product of dienst deze behoefte? Welke pijn en angst ervaart jouw klant als hij niet overgaat tot een aankoop? Let bij het overtuigen van je lezer op dat je niet een opsomming maakt van de technische aspecten van je product of dienst. Zo kun je als opruimcoach beter benadrukken dat sessies met jou een rommelvrij huis oplevert, dan dat je aangeeft dat je een bepaalde opruimtechniek aanleert. Ondersteun dit ook met testimonials van je klanten die ingaan op deze punten.

Zo verkoop je jouw product of dienst

Nu is het tijd om je product of dienst te verkopen. Laat informatie zien over je product of dienst, bijvoorbeeld de prijs of een afbeelding en zet een opvallende knop op de pagina die leidt naar de betaalpagina. Maak het urgent om nu de koop te doen, door een bepaalde korting of iets extra’s te bieden dat beperkt geldig is. Zorg dat je nu de laatste tegenwerpingen van je lezer wegneemt. Beantwoord de meest gestelde vragen, laat testimonials zien, geef aan dat je aangesloten bent bij een keurmerk of biedt de mogelijkheid om te chatten of bellen. Zorg er altijd voor dat je een call-to-action hebt staan onderaan de pagina. 

Waarom het slim is om een copywriter in te schakelen

Je kunt ervoor kiezen om zelf overtuigende en wervende teksten te schrijven, of je besteedt dit uit aan een professionele copywriter. Een copywriter is gespecialiseerd om inspirerende en activerende teksten te schrijven. Ze hebben specifieke opleidingen, cursussen en workshops gevolgd en weten daardoor met welke woorden ze het gedrag van de lezer kunnen beïnvloeden om ze over te zetten tot actie. 

Waarbij kan een copywriter je helpen?

Copywriters kunnen je op verschillende gebieden helpen met het schrijven van converterende teksten. Zo schrijven copywriters:

  1. Slogans en slagzinnen voor merken. Denk aan ‘Red Bull geeft je vleugels’ (Red Bull) en ‘Ja, zeker de Hypotheker’ (De Hypotheker)
  2. Websiteteksten die aanzetten tot een aankoop, zoals een goede salespagina, de teksten voor een salesfunnel of een productpagina 
  3. Blogs met sterke Call To Actions (CTA)
  4. Teksten voor folders of een e-book
  5. De titels en subtitels van pagina’s
  6. Korte, bondige teksten voor socialmediakanalen
  7. Nieuwsbrieven

    Kortom, voor vrijwel alle commerciële teksten kun je bij een copywriter terecht. Wil je ook ijzersterke teksten voor jouw website die ook nog eens ervoor zorgen dat je beter wordt gevonden via Google? Plan dan nu een match-call met ons in, dan maken we kennis.