Converterende teksten, hoe schrijf je die?

9 tips voor het schrijven van converterende teksten

Je blogs en andere teksten op je website kunnen ervoor zorgen dat je beter vindbaar bent voor je doelgroep. Maar deze blogs en teksten kunnen je ook helpen om meer omzet te draaien. Hoe je dat bereikt? Door de teksten converterend te schrijven. Er komt wel wat kijken bij een converterende tekst of blog. Daarom delen onze copywriter experts hier 9 handige tips voor converterende teksten. Tipje van de sluier:

  1. Maak teksten scanbaar
  2. Schrap overbodige tekst
  3. Houd je doelgroep in gedachten tijdens het schrijven
  4. Start met de conclusie
  5. Schrijf in de actieve vorm
  6. Gebruik visuele kenmerken
  7. Prikkel je lezers met iets nieuws
  8. Gebruik een call-to-action
  9. Schrijf in de gebiedende wijs

Je hebt een hele lap tekst getypt, plaatst deze meteen op je website en je hoopt dat iedereen je tekst leest. Wist je dat mensen nauwelijks online teksten volledig lezen, maar teksten vooral scannen? Yes, je leest het goed - als je dit dus al leest ;).

Dat mensen teksten scannen en dus niet helemaal lezen, is uit onderzoek gebleken. Betekent dit nu dat al jouw werk voor niets is geweest? Nee, zeker niet. Online bezoekers lezen taakgericht. Ze scannen je tekst dus op zoek naar het antwoord op hun vraag. Daarom is het zinvol om gebruik te maken van deze kennis. Hoe help je jouw lezers het beste? Door:

  1. Een informatieve kop te schrijven
  2. Tussenkopjes te gebruiken
  3. Een introducerende eerste alinea te schrijven
  4. Je tekst te verdelen over meerder alinea’s
  5. Opsommingen te gebruiken
  6. Te linken naar interne artikelen, om niet over alles uit te hoeven wijden
  7. Belangrijke woorden dik- of schuingedrukt te maken

Een veelgemaakte fout bij (beginnende) schrijvers, is dat ze een veel te lange tekst schrijven en alles wat ze erin benoemen belangrijk vinden. Lees je tekst eens kritisch door. Wat heb je nodig om jouw punt duidelijk te maken? Wat mag en kan er weg? In de schrijverswereld noemen we dit ‘kill your darlings’. Schrap tot je een minimalistische en lezersvriendelijke tekst overhoudt. Dit is vooral fijn voor mensen die via hun mobiel jouw teksten lezen. Laat voorbeelden wel in je teksten staan. Dit verrijkt je tekst omdat het verhalend is. En verhalende teksten onthouden mensen beter.


Heb je hulp nodig bij het schrijven van zakelijke blogs? Download dan nu onze gratis e-book met 6 praktische tips die je snel helpen om zakelijk te bloggen. Download nu het E-book.


Houd tijdens het schrijven goed in de gaten of je nog steeds schrijft voor je doelgroep. Gebruik woorden en voorbeelden die hen aanspreken en herkenbaar zijn. Dankzij het herkenbare element denkt je lezer dat dit speciaal voor hem of haar geschreven is, waardoor hij of zij zich eerder aangesproken voelt om in actie te komen.

De meeste lezers hebben geen zin om een lange lap tekst te lezen. Eén van de redenen dus waarom ze een tekst scannen. Je prikkelt je websitebezoeker door in de eerste alinea jouw conclusie al te onthullen. Wees niet bang dat je te veel prijsgeeft: je zorgt juist dat mensen verder lezen, omdat ze weten dat jouw tekst niet hun tijd verspilt. Je blog is dus geen spannend boek waarvan de lezers de ontknoping pas op de laatste pagina willen lezen.

Gebruik zo min mogelijk hulpwerkwoorden zoals ‘zullen’, ‘worden’ en ‘kunnen’ in combinatie met een voltooid deelwoord. Hoe actiever je schrijft, hoe beter je lezer zich aangesproken voelt.


Dus niet:



De teksten die daarvoor worden geschreven, zullen converteren. 



Wel:



De geschreven teksten converteren.

 


Door het gebruik van visuele kenmerken, leest je tekst een stuk prettiger. Denk aan:

  1. Kaders
  2. Lijstjes
  3. Witregels
  4. Hyperlinks
  5. Opsommingstekens
  6. Afbeeldingen
  7. Infographics
  8. Video’s

Met een gigantische bulk aan informatie op het internet, is het belangrijk dat jouw tekst onderscheidend is van alle andere teksten. Prikkel je lezers dus met nieuwe informatie en schrijf inhoudelijke content. Hoe je iets beschrijft, is ook belangrijk voor je geloofwaardigheid.

Schrijf dus niet: wij schrijven de allerbeste blogs. Anders krijg je een ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ tekst die niet geloofwaardig is. Laat liever jouw klanten vertellen waarom ze jouw klant zijn en wat ze zo goed vinden aan jouw werk. Of toon voor- en na foto’s van klanten die jouw product hebben gebruikt.

Door zoekwoordenonderzoek te doen en je teksten SEO-proof te maken, zorg je ervoor dat je teksten aansluiten op de zoektocht van je doelgroep. Lees ook onze 24 SEO-tips om meer relevante bezoekers naar je website te krijgen.

Goed converterende teksten hebben een duidelijke call-to-action in de tekst. Bedenk wat je wil dat de lezer doet na het lezen van je tekst. Bijvoorbeeld contact met je opnemen, een afspraak inplannen, een gratis e-book downloaden of je product kopen. Laat je lezers weten wat ze moeten doen en voeg de link naar de juiste pagina in.

In de gebiedende wijs schrijven voelt een beetje als het geven van commando’s. Toch is deze toon heel duidelijk en helder. Vooral bij een call-to-action. Voorbeelden van een call-to-action in de gebiedende wijs:

  1. Bestel nu
  2. Lees meer
  3. Reserveer nu

Heb je hulp nodig bij het schrijven van converterende teksten? Ons team staat voor je klaar om converterende blogs te schrijven. Plan nu een gratis strategiegesprek in om vrijblijvend te sparren.

Reactie plaatsen