In deze categorie lees je alles over SEO

SEO-tips: de 24 belangrijkste voor 2023

26 oktober 2022

Je hebt besloten om zichtbaarder te zijn in Google. Gefeliciteerd! Dat is een mooie investering die op lange termijn veel kan opleveren.

Vaak krijgen we de vraag of we een website 'even' SEO proof kunnen maken. Helaas werkt dat niet zo. Een SEO geoptimaliseerde site is niet na één keer schrijven klaar. Het is een proces waar je constant in mag investeren. Hoe? Aan de hand van nieuwe content en het optimaliseren van bestaande pagina's.

Hoewel Google haar geheimen niet prijsgeeft, zijn er wel quick wins te behalen. Naast het posten van een consistente stroom aan blogs op basis van keywords natuurlijk ;-).

Wat is SEO?

Voordat we ingaan op de 24 SEO tips, duiken we nog even in de theorie. Want wat is SEO eigenlijk?

Google indexeert je website door je pagina's te lezen middels codes. Op die manier probeert de zoekmachine in te schatten hoe relevant je bent voor een Google-gebruiker.

Wil je Google bij deze inschatting zo goed mogelijk helpen? Dan is het verstandig om met SEO aan de slag te gaan. Voluit heet dit ‘search engine optimization’. Dit betekent zoekmachineoptimalisatie. Daar vallen alle verbeteringen onder die als doel hebben een website hoger in Google te laten verschijnen.

Kortom: Google moet weten waar je site over gaat. Dan kan het de juiste bezoekers naar je website sturen.

In dit artikel delen we de 24 belangrijkste SEO-tips voor 2023 met jou.

1. Werk met meta titels en meta beschrijvingen

Metadata toont aan waar de pagina over gaat. Dit zie je terug in Google (zie afbeelding hieronder). De paarse link is de meta titel en de uitleg daaronder is de meta omschrijving. Vul deze gegevens zowel op je hoofdpagina's als op je blogpagina's in. Zorg ervoor dat alle meta titels en - omschrijvingen anders zijn (ook die van je hoofdpagina's zoals home, over mij en aanbod). Zoekmachines geven 'strafpunten' bij dubbelde page-titels.

Vul je meta titel in

Een goede meta titel heeft maximaal 70 karakters, anders breekt Google deze af. De belangrijkste zoekwoorden plaats je vooraan.

Vul je meta omschrijving in

Voor de meta omschrijving gebruik je 120 tot 160 tekens. Het is belangrijk dat je de belangrijkste informatie en zoekwoorden in de eerste 120 tekens verwerkt. Maak nieuwsgierig, schrijf actief en gebruik icons waaronder ✓. Daarmee vergroot je de kans dat de meta omschrijving opvalt.

Werk met een H1 kop

De H1 kop van je pagina is erg belangrijk voor Google. Het is de titel van de pagina en vertelt de zoekmachine waar je pagina over gaat. Het is belangrijk dat je zelf altijd een H1 pagina toevoegt aan je blog of pagina. Let op dat je altijd maar één H1 kop gebruikt.

Werk met H2 kopjes

Het plaatsen van tussenkopjes in je tekst is erg belangrijk. Veel mensen slaan een belangrijke SEO stap over door deze tussenkopjes alleen dikgedrukt te maken. Het is echter noodzakelijk om deze kopjes in H2 te zetten, omdat Google deze beter leest.

Plaatsing keywords

We noemden ze net al even: de keywords. Zorg er altijd voor dat deze op prominente plekken staan. (Lees: vooraan je intro, verwerkt in je H1 en H2 kop(pen) én in je meta titel en - omschrijving.)

2. Pas je slug aan waar optimalisatie mogelijk is

Het is belangrijk om de keywords in de slug te verwerken, maar deze wel zo kort mogelijk te houden. 7-makkelijke-maar-doeltreffende-SEO-tips-voor-jouw-blog wordt in dat geval: zoekmachine-gericht-bloggen/

3. Werk aan je populariteit

Zoals je inmiddels weet, probeert Google in te schatten hoe relevant jouw pagina is voor een Google-gebruiker. Je populariteit is een belangrijke graadmeter voor de zoekmachine. Probeer dus zo goed mogelijk aan te tonen dat je de populairste van de klas, en zelfs de hele school, bent. ;-)

Laat je blogs delen via social media

Zorg dat de blogs gedeeld worden op Facebook, LinkedIn en/of Twitter. Dit draagt bij aan je pagina-autoriteit. Hoe meer volgers het account dat je blog deelt heeft, hoe meer autoriteit je uitstraalt.

Technische SEO Tip: vraag je webbouwer of er sticky social-buttons op iedere blogpagina geplaatst kunnen worden.

Zorg voor goede recensies

Zorg voor goede recensies op Facebook en Google. De zoekmachine leest al deze koppelingen en toets ook aan de hand van deze informatie je expertstatus.

Zorg voor interactie

Google waardeert interactie op en rondom je pagina. Een mooie manier om hier gebruik van te maken, is het toelaten van reacties onder je blog. Hier kun je zelf ook weer op reageren. Google leest de keywords die in deze reacties staan en ziet dit als onderdeel van jouw blog.

Mocht jouw blog een reactiemogelijkheid hebben, probeer lezers dan te motiveren om een bericht achter te laten met behulp van zinnen als "Laat even weten wat je eruit hebt gehaald in een reactie" of "Waar loop jij tegenaan?"

4. Download de Yoast plugin

Enige kanttekening: deze tip is alleen geschikt voor Wordpress gebruikers. Wil je zeker weten dat de blog die je schrijft - of kant en klaar aangeleverd krijgt - zo goed mogelijk geplaatst wordt? Download Yoast en de plugin kijkt over je schouder mee. De plugin stuurt je stap voor stap door de belangrijkste SEO stappen. Denk daarbij aan de meta-beschrijving, de SEO-titel en de slug. Daarnaast checkt het systeem of je voldoende uitgaande en inkomende links hebt toegevoegd en of je afbeeldingen goed zijn geüpload. Later in deze SEO tips lijst adviseren we je om zo min mogelijk plugins te downloaden, maar deze plugin is een uitzondering op de regel.

5. Tijdsduur

Dwell time is de feitelijk tijd die een bezoeker op jouw website verblijft voordat hij terugkeert naar de zoekmachine resultaatpagina. Een lange dwell time is gunstig omdat dit aangeeft dat de pagina interessant is voor de bezoeker.

Maak gebruik van video's in je blogs

Video’s in je blogs of webpagina's zijn in de meeste gevallen waardevolle toevoegingen omdat het de dwell time verhoogt (de verblijfstijd van een bezoeker op je pagina). Dit is een belangrijke indicatie voor Google, omdat het suggereert dat de pagina interessant is voor een gebruiker. Heb je video’s? Probeer deze dus te verwerken op je website.


Heb je hulp nodig bij het schrijven van zakelijke blogs? Download dan nu onze gratis e-book met 6 praktische tips die je snel helpen om zakelijk te bloggen. Download nu het E-book.


Snelheid

De snelheid van je website is extreem belangrijk voor Google. Een lange laadtijd zorgt ervoor dat mensen afhaken en je site niet bekijken. Dat is exact wat Google niet wil. En dus wordt er voorrang gegeven aan pagina’s die wel snel laden.

Check al je plugins

Plugins. Deze tools zijn vaak super handig om te downloaden. Toch voegt dit extra code toe aan je website, waardoor je basiscode vertroebelt. Dat zorgt ervoor dat Google meer moeite krijgt met het 'lezen' van je website. Check daarom regelmatig of er een update is van een plugin die je gebruikt. Dat versnelt in de meeste gevallen de laadtijd van je pagina. Verwijder daarnaast ongebruikte, oude of onnodige plugins.

Verklein afbeeldingen

Zorg dat je afbeeldingen niet te groot zijn, maar crop deze precies naar het formaat dat je nodig hebt. Je pagina laat namelijk sneller door kleine bestandsformaten. Je kunt een afbeelding het beste als Jpeg. opslaan. Een Png.-bestand is vaak minstens dubbel zo groot.

6. Optimaliseer afbeeldingen

Het optimaliseren van je afbeelding is niet alleen goed voor je snelheid (en daarmee de vindbaarheid van je website), maar het creëert extra mogelijkheden in de zoekmachine; namelijk vermelding in de afbeeldingen search van Google.

Let op de bestandsnaam

Let bij het uploaden van een afbeelding altijd op de bestandsnaam. Google leest in de code hoe jij de afbeelding op je desktop hebt opgeslagen en gebruikt deze om erachter te komen waar je foto over gaat. Vermijd daarom omschrijvingen als dsc01078.jpg, maar weest specifiek met beschrijvingen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan: seo-blog-tips.jpg. Zo kun je ook gaan scoren in de Google afbeeldingen-pagina.

Voeg een alt en titel tag toe

Heb je de bestandsnaam van de afbeelding juist opgeslagen? Zorg dan dat je de afbeelding goed in je cms-systeem zet door een alt tag en titel tag toe te voegen. Een alt tag (ook wel alt attribuut genoemd) beschrijft waar de afbeelding over gaat. Google kan op basis daarvan afwegen of deze interessant is voor de Google afbeeldingen-pagina. Alt-tags worden gebruikt door mensen met een visuele beperking. De titel verschijnt als je met de muis over een afbeelding beweegt.

7. Technische SEO

Ben je tot hier gekomen? Super goed! Het stukje technische SEO hebben we voor het laatst bewaard.

Wijzig je url niet

Wijzig nooit zomaar een url, want Google kan de pagina dan niet meer vinden. Wanneer de URL wijzigt, verandert het adres van je pagina en zijn zoekmachines je pagina kwijt.

Extra Tip: Is je website aan onderhoud toe? Haal nooit je pagina's offline om vervolgens 'under constructions' te vermelden. De kans is dan aanwezig dat google je pagina's bij livegang niet direct indexeert.

Maak onderscheid tussen no-index en index

Index en no-index zijn twee elementen die je kunt gebruiken in de code van je website. Met de code “index” laat je de spiders van Google de website wél indexeren. De code “no-index” zorgt ervoor dat de spiders van Google de pagina niet indexeren. Je kunt hiermee de meest waardevolle pagina’s bij Google onder de aandacht brengen en voorkomen dat de zoekmachine ook de minder relevante pagina’s scant (en hierdoor de essentie van de website uit het oog verliest). Je kunt no-index overwegen bij pagina's met dunne content, algemene voorwaarden, privacy policy, disclaimer, tijdelijke actiepagina's en bedankpagina's.

8. Schrijf inhoudelijke blogs

Last but not least: hoeveel SEO regels je ook opvolgt, het belangrijkste blijft de kwaliteit van je blog of tekst. Uiteindelijk is dat ook wat Google probeert - en steeds beter - kan toetsen. De zoekmachines toetsen continue of je teksten relevant genoeg zijn. Schrijf daarom voor je doelgroep, niet voor Google want daarmee is de cirkel rond.

Heb je moeite met het schrijven van blogs? Onze ervaren en professionele copywriters schrijven graag jouw SEO blogs. Sluit een blogabonnement bij SEO Tekst Atelier af en bouw aan de zichtbaarheid van je bedrijf.

Reactie plaatsen