Blog publiceren? Volg daarna deze stappen

Blog publiceren: 9 to do’s om je blog te laten groeien

Het is zover, je gaat een blog publiceren. Je hebt met bloed, zweet en tranen een geweldige blog gemaakt. Dus klik je op de knop blog publiceren. En nu hoop je dat massa’s mensen jouw blog gaan lezen. Tot je een keer naar de statistieken kijkt en ziet dat nog (bijna) niemand jouw blog heeft gelezen. Hè, hoe kan dat? Je blog is waanzinnig interessant, iedereen moet het lezen.

Zal ik je een geheimpje verklappen? Nadat je een blog gepubliceerd hebt, ben je nog niet klaar. Nu begint de fun pas ;). Je moet je blog onder de aandacht brengen, door ‘m via zoveel mogelijk kanalen te delen en zorgen dat ‘ie tiptop op je website staat. Hierdoor groeit het verkeer naar je blog veel sneller en maak je met jouw blog veel meer impact!

Stap 1: Check je blog, het liefst nog voor je een blog gaat publiceren

Een stap die je nog voor het publiceren moet doen, is het checken van je blog. Heb je dit nog niet gedaan? Controleer dan voor de zekerheid of je blog er helemaal goed uit ziet. Let daarbij op:

  1. Of je blog zowel op een smartphone, laptop of iPad goed te lezen is en er mooi uitziet
  2. Is je URL goed? Staat hier minstens je zoekwoord in?
  3. Heb je een call-to-action in je blog staan en linkt deze naar de juiste pagina?
  4. Klik op al je linkjes om te checken of je op de juiste pagina’s uitkomt
  5. Leest je tekst lekker door, heb je geen overbodige woorden of zinnen gebruikt?
  6. Hebben je affiliatie links een no-follow tag?
  7. Staat er nergens meer een spelfoutje?

Pak voor de zekerheid mijn blog SEO-tips: de 24 belangrijkste voor 2023 erbij en check of je alles op mijn lijstje hebt opgevolgd.

Tijdens de publicatie van je nieuwe blog link je al naar oudere blogs. Nu is het belangrijk dat je in oudere blogs ook naar je nieuwe blog linkt. Zoek dus in je oudere blogs op je focus keyword en kijk of deze in de tekst voor komen. Weet je niet zo goed hoe je dit opzoekt? Ga dan naar Google, type de URL van je website in en je focus keyword. Nu krijg je te zien op welke pagina’s van jouw website dit woord wordt benoemd. Op deze pagina’s kun je dus op een natuurlijke manier de link van je nieuwe blog plaatsen. Bewerk deze pagina’s en voeg het linkje toe waar het relevant is.


Heb je hulp nodig bij het schrijven van zakelijke blogs? Download dan nu onze gratis e-book met 6 praktische tips die je snel helpen om zakelijk te bloggen. Download nu het E-book.


Stap 3: Voeg je nieuwe blog toe aan Google Search Console

Omdat het wel even kan duren voordat Google jouw nieuwe blog vindt en indexeert, is het slim om handmatig je blog aan te melden via Google Search Console. Hiermee versnel je het proces handmatig. Volg hiervoor deze stappen:

  1. Open Google Search Console en log in of meld je website aan als je dit nog niet hebt gedaan
  2. Kopieer de URL van je nieuwe blog, plak dit in het zoekveld dat je bovenin Google Search Console ziet staan en druk op enter
  3. Nu zie je of de pagina al geïndexeerd is door Google. Is dit niet het geval? Klik dan op ‘Indexering aanvragen’
  4. Nu checkt Google of de URL geïndexeerd kan worden
  5. Wanneer je de bevestiging hebt gekregen dat het indexeren kan, duurt het indexeren een paar minuten tot een dag, hierna zie je jouw nieuwe blog in Google

Vergeet je deze stap? No worries, want Google weet over het algemeen na een paar dagen na publicatie de blog wel te vinden. Met deze stappen versnel je het proces alleen wat, zodat je blog al eerder vindbaar is.

Stap 4: Deel je nieuwe blog via social media

Plan je nieuwe blog in op je socialmediakanaal. Je kunt dit direct via de kanalen doen, of gebruik hier een tool voor, zoals Hootsuite. Je volgers krijgen hierdoor de kans om jouw blog te lezen. Plan de blog niet alleen in op social media vlak na publicatie van de blog, maar doe dit een paar weken, maanden en jaar later weer. Je volgers weten dan al niet meer dat je deze blog al eerder hebt gedeeld en ook bepaalt het algoritme wie jouw post te zien krijgt. En dat zijn zeker niet al jouw volgers. Dus door je blog meerdere keren via social media te delen, vergroot je de kans dat mensen jouw blog lezen.

Deel je blog iedere keer op een andere manier, bijvoorbeeld door de ene keer een quote te pakken uit je blog en deze in Canva mooi vorm te geven. Of door een keer je blog samen te vatten in je stories. En wat dacht je van een tip uit je blog uitlichten op social media en je volgers laten weten dat je meer tips voor ze hebt in de blog.

Stap 5: Deel je blog in relevante Facebookgroepen

Op Facebook zijn er veel groepen die over een bepaald onderwerp gaan. Zo heb je groepen die specifiek over voeding, sport of auto’s gaan. Heb je een interessante blog geschreven met informatie waar deze groepsleden echt wat aan hebben? Plaats dan een linkje met jouw blog in deze groepen. Check wel van tevoren even de groepsregels of dit mag. Of creëer zelf een Facebook community waar bijvoorbeeld je klanten tips en ervaringen met elkaar kunnen uitdelen. Deze community is nog meer gemotiveerd om jouw blogs met waardevolle informatie te lezen.

Stap 6: Blog publiceren – promoot je blog via je nieuwsbrief

Wanneer je op je website e-mailadressen verzamelt van mensen die op de hoogte willen blijven van nieuwe informatie, stuur je vast ook een nieuwsbrief eens in de zoveel tijd. Zo niet: ik zie hier een kans!

Je kunt natuurlijk iedere keer weer ploeteren op het versturen van nieuwe content via je nieuwsbrief, maar het is veel efficiënter om de content die je al hebt in te zetten. Breng je blog onder de aandacht door deze kort samen te vatten en er een link bij te plaatsen. Of wijd de hele nieuwsbrief eraan en leid het in met een verhaal.

Stap 7: Beantwoord comments

Heb je gevraagd om comments onderaan je blog? Grote kans dat mensen dan ook een opmerking achterlaten. Reageer op deze comments, zodat je laat zien dat je het leuk vindt dat ze reageren, het interessant vindt wat ze te zeggen hebben en ontvang waardevolle feedback . Wie weet worden er wel vragen in de opmerkingen gesteld, wat weer nieuw voer is voor een nieuwe blog.

Stap 8: Stel de persoon die je hebt geciteerd op de hoogte

Wanneer je in je blog iemand hebt geciteerd, is het slim om contact met die persoon op te nemen. De kans is groot dat hij of zij zich vereerd voelt en de blog deelt onder zijn of haar volgers. Hierdoor bereik je meer mensen dan alleen je eigen volgers.

Stap 9: Check de resultaten

Last but not least:  check de resultaten van je blog. Want door te kijken wat wel werkt en wat niet werkt, weet je steeds betere content te maken. In Google Analytics ontdek je welke blogs het populairst zijn en of deze blogs organisch worden gevonden. En op welke social media kanalen krijgt welke blog veel reacties? Ontdek patronen, zodat je weet welke soort content het meest populair is. Op basis van alle informatie die je verzamelt, pas je je strategie aan.


Kost het je vaak veel tijd en moeite om blogs te schrijven en krijg je niet het resultaat wat je wenst? Bekijk eens de abonnementen bij SEO Tekst Atelier en krijg professionele hulp. Onze ervaren copywriters weten precies wat er nodig is om goede blogs te schrijven die vindbaar zijn via de zoekmachines.

Reactie plaatsen