Deze 7 marketing technieken helpen je snel aan resultaat

7 marketingtechnieken voor snel resultaat

08 maart 2023

Wij geloven in bloggen. Dit resulteert op de lange termijn tot meer bezoekers,  - wat, indien je sterke salespagina's hebt - helpt bij het krijgen van meer klanten en omzet. Dat is wat ons betreft dan ook de beste marketingtechniek.

Maar we begrijpen ook dat je soms gewoon direct omzet nodig hebt. Nu en niet over een aantal maanden. Wij adviseren daarom om te investeren in meer marketing mogelijkheden. De marketingtechnieken die wij in deze blog behandelen helpen je bij het behalen van snel resultaat.

Marketingtechniek #1: zet een referral programma op

Bij referral marketing maak je gebruik van je bestaande klanten om nieuwe klanten te winnen. Je maakt je huidige klanten ambassadeurs van je merk of bedrijf, zodat ze je helpen met reclame (mond-tot-mondreclame en aanbevelingen) om jouw product of dienst beter zichtbaar te maken. Dit leidt weer tot nieuwe verkopen.

Zo heeft Uber 85 procent van z’n eerste klanten via mond-tot-mondreclame binnengesleept. En het programma van PayPal ‘Beveel PayPal aan bij een vriend’ leidde tot een dagelijkse klantgroei van 7 tot 10 procent.

Waarom zou je een referral programma op moeten zetten?

  1. 92 procent van de consumenten heeft meer vertrouwen in de aanbeveling van een vriend, familielid of kennis dan in een advertentie.
  2. Met referral marketing is het ook mogelijk om meer verkeer naar je website te sturen. Dit zorgt voor hogere website bezoekers. Let op, je moet het op deze manier wel blijven pushen bij bestaande klanten. Anders loopt het aantal websitebezoekers weer af. Wil je consistent meer bezoekers? Investeer dan in SEO. 
  3. Referral marketing levert drie tot vijf keer meer conversies op dan elk ander marketingkanaal. 

Hoe zet je een referral campagne of programma op?

Klinkt goed, hè? Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools om een referral programma mee op te zetten, om couponcodes, kortingen en promoties te maken. Zoals Tremendous, met deze tool kun je jouw klantambassadeurs een beloning geven met onder andere een cadeaubon in jouw huisstijl. Of gebruik de tool Referrizer, dit helpt je om meer doorverwijzingen te krijgen en de communicatie met je klant te automatiseren.

Marketingtechniek #2: maak een contentkalender

Het klinkt zo simpel en toch doen veel ondernemers het niet: het plannen van je content. Een contentkalender helpt je bij het plannen, maar ook het organiseren van je content. Voor het maken van een contentkalender moet je eerst duidelijk hebben:

  1. Wat is de reden waarom je communiceert, wat is je doelstelling?
  2. Met wie communiceer je, wie is je doelgroep?
  3. Via welke kanalen communiceer je met je doelgroep?
  4. Op welke wijze communiceer je, via een blog, vlog, podcast? 

Je antwoorden op deze vragen vormen de basis van je contentstrategie. Dankzij deze informatie krijgt je planning vorm en de contentkalender helpt je deze informatie in een structuur te gieten.

In een contentkalender zet je ook alle feestdagen en andere speciale dagen, bijvoorbeeld Nationale Pannenkoekendag. Dit geeft je leuke haakjes voor je content. Wanneer je bedrijf gespecialiseerd is in voedingssupplementen en eitwitshakes, kun je op Nationale Pannenkoekendag inspelen door een gezond pannenkoekenrecept, gemaakt van onder andere eiwitshake. Dankzij een contentkalender forceer je jezelf om na te denken over content en brainstorm je over ideeën. 

Nu denkt je vast: maar een contentkalender geeft me niet meteen de conversie die ik nodig hebt. Dat niet, maar het helpt je wel om structureel content te bedenken, te maken en te delen, zodat je een consistente stroom aan content hebt. En dankzij het consistent delen van content, krijg je meer websitebezoekers en klanten. Het is dus een van de meest zinnige marketingtechnieken. 

Marketingtechniek #3: gebruik handige tools om je content er mooi & klikbaar eruit te laten zien

Nu je een contentkalender hebt en precies weet wanneer je wat deelt via welk kanaal, wil je de content er ook mooi en deelbaar uit laten zien. Want hoe beter je content op social media eruit ziet, hoe sneller erop geklikt wordt.

Canva is de ideale tool hiervoor. Je maakt er snel mooie visuals mee zonder dat je veel grafische kennis nodig hebt. Van socialmedia-advertenties tot gave infographics: je maakt het er allemaal in een handomdraai mee. Hierdoor ben je dus geen uren bezig met het ploeteren in Photoshop om iets in elkaar te draaien. 

Marketingtechniek #4: Plan je berichten voor social media in

Dankzij je contentkalender weet je precies wanneer je welke content wil delen via social media. Voordat je alles handmatig posts, is er iets wat je moet weten. Je kunt je posts automatisch inplannen. Maak gebruik van tools, zoals Hootsuite, om je hierbij te helpen. Houd bij het plannen van je berichten ook rekening met wanneer mensen het meest actief zijn op social media, zoals ‘s morgens voor en ’s avonds na werktijd. Door je berichten in te plannen op het moment dat de meeste mensen op social media actief zijn, is de kans vele malen groter dat je bericht wordt gelezen en gezien. En door je social media berichten te plannen, zorg je ervoor dat je consistent post, waardoor je je bereik groter wordt.

Marketingtechniek #5: Geef iets gratis weg

Om snel aan veel leads te komen, helpt een gratis weggever altijd. Hiermee zorg je ervoor dat geïnteresseerde bezoekers die nog niet toe zijn aan het doen van een aankoop, wel in jouw database komen te staan met hun gegevens. Zodat jij ze weer kunt mailen en ze in de loop blijven van jouw marketingstrategie.

 Voorbeelden van wat je gratis kunt weggeven:

  1. Een E-book (wij doen dit ook, met ons gratis E-book waarbij je 6 handige blogtips krijgt)
  2. Een whitepaper
  3. Een gratis intakegesprek
  4. De eerste les van je online videotraining
  5. Een nieuwsbrief met kortingen
  6. Een webinar
  7. Gratis scan van de diensten, producten of website van je klant met tips voor verbeteringen
  8. Een contentkalender die door je klanten zelf in te vullen is
  9. Gratis verzending bij de eerste aankoop

    Er zijn genoeg weggevers te bedenken. Zorg dat het vooral aansluit bij jouw product of dienst. Wat ons betreft is dit een van de meest effectieve marketingtechnieken wanneer je meer leads wil. 

Marketingtechniek #6: Organiseer een wedstrijd

Want winnen doe je bij…. Juist, bij jouw bedrijf. Wanneer je in een korte tijd veel zichtbaarheid, betrokkenheid en bezoekers op je website wil, is het houden van een wedstrijd het antwoord. Doe eerst een klein onderzoek onder je doelgroep om te achterhalen wat ze zou motiveren om mee te doen met je wedstrijd en gebruik dat in je wedstrijd. Een handige tool om je wedstrijd te organiseren is ViralSweep.

Marketingtechniek #7: Schrijf over nieuwe en interessante onderwerpen

Er is een overload aan content te vinden op het internet. Dus moet je innoverend en creatief zijn om op te vallen met jouw content. Hoe je dat doet? Door te schrijven over nieuwe interessante onderwerpen. Maar ja, waar moet je dan over schrijven? Tools zoals Exploding Topics helpen je hierbij. Zo kun je in Exploding Topics precies zien welk onderwerp nu interessant is en waar nog niet te veel over is geschreven. Een andere handige tool is AnswerThePublic. Hiermee zie je welke vragen mensen stellen over een bepaald onderwerp. Vragen die je met jouw kennis uitstekend kunt beantwoorden op je website. Wanneer je toch bezig bent met AnswerThePublic, meld je dan ook gelijk aan voor hun alerts. Dan krijg je regelmatig een e-mail van ze met inzicht in de veranderingen binnen jouw branche, welke keywords er nu populair zijn en waar mensen op beginnen te zoeken. Zo ben je jouw concurrentie altijd een stapje voor. 

Bonustip: Bespaar tijd door het schrijven van blogs uit handen te geven

Nu ken je de marketingtechnieken die je snel aan nieuwe klanten helpen. Maar er is meer. Want wanneer je elke week blogs schrijven op je to-dolijst zet, maar aan het eind van de week ontdekt dat je het weer niet hebt gedaan, is het tijd om het anders aan te pakken. Onze ervaren blogschrijvers schrijven kwalitatieve blogs gebaseerd op een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Hierdoor weet je dat deze blogs gaan scoren, het je weinig tijd kost en je website steeds beter zichtbaar is, terwijl jij je bezig houdt met andere belangrijke zaken.

Kijk hier of een blogabonnement iets voor jou is

Reactie plaatsen