Google review: een belangrijke factor voor SEO
Een nieuwe (positieve!) review ontvangen, is het leukste wat er is. Eens?
Het is niet alleen vleiend, het bevestigt dat je goed werk levert én het geeft waardevolle inzichten. Zo stipt elke klant vaak weer een ander pluspunt aan. Daarnaast kan het potentiële klanten over de streep trekken om klant bij je te worden. Win-win dus!
Hoger scoren in Google met een Google review
Maar er is nóg een belangrijke reden waarom reviews verzamelen erg waardevol is. Vooral reviews die je verzamelt op je Google bedrijfspagina. Google reviews helpen je om hoger te ranken in de zoekmachine én komen je algehele SEO-inspanningen ten goede.
Hoewel er veel meer factoren een rol spelen bij je ranking in de zoekmachine, zijn klantrecensies een belangrijke indicator voor zoekmachines om te beoordelen of je website en content betrouwbaar is en of je autoriteit uitstraalt.
De invloed van reviews op SEO
Over het SEO-belang van positieve reviews is veel geschreven. Hoewel Google niet duidelijk uiteenzet welke acties tot de grootste SEO resultaten leiden, blijkt uit een MOZ-studie dat online reviews de op 4 na belangrijkste factor is die de positie van een website bepaalt. Naast de hoeveelheid recensies is het ook belangrijk dat je kijkt naar de kwaliteit van de recensies. Tot slot is het ook van belang dat je recensie-overzicht up-to-date blijft. Het is voor Google dus geen goed teken als je alleen recensies hebt van een aantal jaar geleden.
Wil jij je positie in de zoekmachines vergroten? Dan is het belangrijk dat jij via Google een bedrijfsprofiel aanmaakt die up-to-date is.
Zo verzamel jij klantrecensies in Google review
Het moge duidelijk zijn. Google recensies zijn extreem waardevol. Dus waar wacht je nog op? Tijd om klantrecensies te verzamelen via je Google bedrijfsprofiel.
Voel je weerstand? Laten we je geruststellen. Het is tegenwoordig niet meer gek om een review te vragen. Grote bedrijven waaronder Bol.com verloten zelfs cadeaubonnen onder hun klanten die de moeite nemen. Is je budget minder toereikend? Er zijn verschillende manieren om Google reviews te verzamelen. Wij delen hieronder de snelste manieren.
Verwerk je Google reviewlink in je factuur
Bied je een dienst aan en is de klus afgerond? Stuur de reviewlink mee in je factuur. Als je met een boekhoudsysteem als Moneybird werkt, kun je dit automatisch integreren. Zo hoef je er nooit meer over na te denken.
Geautomatiseerde mail na aankoop
Verkoop je producten? Zorg voor een geautomatiseerde mail een aantal dagen na het bezorgen van de aankoop. Vraag de klant om een review achter te laten. Je kunt er eventueel nog een winactie aan hangen. De kans op (bijvoorbeeld) een cadeaubon maakt het aantrekkelijker voor klanten om een review achter te laten.
Benadruk waarom de review waardevol is
Uit de praktijk blijkt dat het lastig is om reviews te verzamelen waarom je 'm zonder inleiding over de schutting gooit. Want, what's in for them? Leg daarom uit waarom recensies voor jou belangrijk zijn. Je kunt aangeven dat jij de producten of processen kunt verbeteren aan de hand van feedback. Geef daarnaast ook aan hoelang het invullen duurt. Hoe korter, hoe beter!
Reageer altijd op reviews
Of je als klant nu een positieve of negatieve review achterlaat: je wil graag een reactie. Uit onderzoek blijkt dat 3% van het aantal reviews negatief is.
Heb je er eentje? De kans is groot dat je het enorm vervelend vindt. Daar zit je dan met die beoordeling die je gemiddelde omlaag haalt.
Toch kan deze review van grotere waarde zijn dan die positieve die je eerder kreeg. Als ondernemer krijg je de kans om aan te tonen dat je goed en oplossingsgericht omgaat met kritiek. Daarnaast voelt de recensent zich gehoord. Je kunt aanbieden om telefonisch contact op te nemen om een oplossing te zoeken voor het probleem.
Het zien van reviews zorgt voor het schrijven van een review
Zorg dat jij je reviews meeneemt in je marketinguitingen. Op die manier inspireer je andere klanten om hetzelfde te doen. Het is niet alleen waardevol voor je SEO-positie, maar het toont ook de nodige social proof. Uiteindelijk verwerken we bij SEO Tekst Atelier onze Google reviews ook op onze website, zoals je hieronder ziet.
Stel deze 8 vragen voor de perfecte testimonial
- Waarom heb je ons ingeschakeld of waarom koos je voor dit product?
- Heb je nog getwijfeld om ons product of dienst aan te schaffen?
- Wat heeft onze dienst of ons product jou opgeleverd?
- Hoe heb je het product of onze dienst ervaren?
- Wat vond je het meest waardevol?
- Zou je ons bedrijf aanbevelen aan anderen en wat zou je zeggen?
- Heb je nog tips zodat we onze dienstverlening kunnen verbeteren?
Reviews leveren je extra voordelen op
Als je jouw klanten helpt bij het beantwoorden van bovenstaande vragen, dan levert dat nog meer voordelen op. De antwoorden die uit een review komen zijn vaak ook waardevol om te verwerken in je 'veelgestelde vragen'. Daarnaast kun je de informatie ook gebruiken om je content af te stemmen. Je weet precies wat je doelgroep belangrijk vindt.
Vergeet nooit om toestemming tot doorplaatsen te vragen
Wil jij de Google review ook op andere plekken verwerken? Je bent verplicht om toestemming te vragen vanwege de privacywetgeving.
Extra tip: reviews zijn de uitgelezen linkbuilding-kans. Is de recensent ondernemer? Bied aan dat je een link naar zijn of haar website kunt plaatsen. Google waardeert het wanneer je uitgaande links op je website plaats.
Wil jij meer weten over bovengenoemde linkbuidling en welke andere stappen je moet nemen om je SEO-positie te verbeteren? Download ons gratis e-book én ontvang nog meer handige tips.