Met dit SEO plan van 7 weken maak je een vliegende start met het aantrekken van meer websitebezoekers naar jouw website.

Het 7 weken SEO plan

08 maart 2023

Je wil wel beginnen met SEO, maar je weet niet zo goed hoe. Je weet dat er veel potentie in SEO zit om meer websitebezoekers aan te trekken. Om je een handje te helpen, hebben we hier een SEO plan van 7 weken voor je uitgewerkt.

Het bevat praktische tips en duidelijke instructies hoe je het aan moet pakken, zodat iedereen (ja, ook jij) ermee aan de slag kan. Zodat je in 7 weken tijd een vliegende start maakt met jouw website.

Week 1: Het vinden van goede zoekwoorden waarmee je scoort

In de eerste week begin je met een zoekwoordenonderzoek. Je bepaalt op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Daarna kijk je op welke zoekwoorden er veel verkeer zit en op welke zoekwoorden er relatief weinig concurrentie zit.

Stap 1: Creëer een lijst met zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website.
Stap 2: Check of je lijst met zoekwoorden potentie heeft om veel verkeer te genereren naar je website en of er veel of weinig concurrentie op zit.
Stap 3: Bekijk op welke zoekwoorden je website nu wordt gevonden.
Stap 4: Cluster zoekwoorden die overlappen, zodat je deze zoekwoorden op een pagina of blog toepast.
Stap 5: Maak een planning wanneer je welke pagina of blog gaat schrijven.

Tools die je hiervoor gebruikt: Ubersuggest, de zoekwoordenplanner van Google Ads, Google Search Console en MOZ keyword explorer.

Voordat je denkt: wat zijn zoekwoorden überhaupt? Check hier onze blog waarin we de belangrijkste SEO-begrippen uitleggen.

Week 2: Doe een SEO-audit om te kijken wat je kunt verbeteren aan je website

In de tweede week ga je aan de slag met het aanpassen van SEO-problemen op je website. Denk aan de snelheid van je website (gebruik van te grote afbeeldingen), links die niet werken, dubbele content op je eigen site en dubbele content op een andere website.

Stap 1: Scan met behulp van de verschillende tools waar je website verbeteringen nodig heeft.
Stap 2: Begin eerst met het oplossen van makkelijke SEO-problemen, zoals gebroken links.
Stap 3: Verbeter nu de moeilijkere en tijdrovende SEO-problemen, zoals alle afbeeldingen op je website verkleinen.

Tools die je hiervoor gebruikt: Google PageSpeed Insights (voor de laadtijd van je website), Siteliner, Copyscape en Screaming Frog.

Week 3: Content maken

Nu is het tijd om aan de slag te gaan met je zoekwoordenonderzoek. Je gaat content maken waardoor je verkeer trekt naar je website en waarmee je de websitebezoeker overhaalt om bij jou diensten of producten af te nemen.

Stap 1: Check per zoekwoordencluster wat je concurrenten al op dit gebied hebben geschreven of gefilmd (of een podcast over hebben gemaakt).
Stap 2: Schrijf, film en/of maak een podcast over het onderwerp, waarbij je nog meer interessante informatie deelt dan dat jouw concurrenten doen.
Stap 3: Zorg dat je blog- en paginatitels ervoor zorgen dat mensen willen doorklikken.
Stap 4: Plaats de content op je website.
Stap 5: Zorg dat je content linkt naar andere relevante content op je website.

Is schrijven niet helemaal jouw ding? Of heb je weinig tijd om super content te creëren? Laat ons je helpen met het schrijven van blogs.

Week 4: Maak meetbaar wat je doet

Een SEO plan is niet compleet als je niet meetbaar maakt wat je verandert en toevoegt. Want door te weten wat wel en niet werkt, kun je pas veranderingen aanbrengen om te verbeteren. Stel je tracking goed in, zodat je weet waar je verkeer vandaan komt en op welke zoekwoorden je wel of niet goed scoort.

Stap 1: Stel je Google Analytics in.
Stap 2: Stel nu je Google Search Console in.
Stap 3: Check in Google Search Console of je crawlfouten hebt.

Week 5: Werk aan linkbuilding

Hoe meer goede, relevante websites er naar jouw blogs en pagina’s verwijzen, hoe meer Google en andere zoekmachines jouw website gaan zien als een betrouwbare informatiebron. Met als gevolg: je website gaat omhoog in de zoekresultaten.

Stap 1: Check welke websites er linken naar je concurrenten.
Stap 2: Stel een lijst samen met websites die je wil benaderen en zoek de juiste contactpersoon op (denk ook aan websites waar je jouw expertise op kan delen via een gastblog, zoals Frankwatching o.i.d.)
Stap 3: Maak een strategie voor het benaderen van de website en stel een template op voor je outreach e-mail.
Stap 4: Start met het benaderen van de contactpersonen van de websites uit de lijst die je hebt samengesteld.

Tools die je hiervoor gebruikt: JustReachOut, MOZ Link Explorer of Contenbird.

Week 6: Pas je branding & klantervaring aan

Wanneer valt je merk op? Juist, wanneer je een duidelijke positionering en branding hebt. Gebruik dit als een tool om meer bezoekers te trekken naar je website. En verbeter de ervaring van je klanten, door uit te zoeken wat ze precies willen.

Stap 1: Maak een analyse van je markt en je concurrenten.
Stap 2: Doe onderzoek naar je doelgroep om hun behoeftes beter te begrijpen.
Stap 3: Maak een brandbook en pas je website aan op basis van je brandbook.
Stap 4: Pas je branding overal toe, ook op je socialmediakanalen.
Stap 5: Verbeter de ervaring van je klanten naar aanleiding van je onderzoek.
Stap 6: Laat foto’s maken voor je website en social media door een brandingsfotograaf.

Week 7: Promoot je content en maak nieuwe content

Vanaf week 3 ben je aan de slag gegaan met het maken van content. Nu is het is de hoogste tijd om het te delen met de wereld. Niet alleen met je volgers op social media, maar ook met potentiële linkbuilding websites.

Stap 1: Maak een planning wanneer je welke content op welk medium deelt en plan het in.
Stap 2: Deel je content met een website waar dit interessant voor is om te delen met hun lezers en websitebezoekers.
Stap 3: Zorg dat je weer nieuwe content creëert en je huidige content verbetert op basis van de resultaten.

Meer tips vind je in ons gratis E-book met blogtips.

Trek meer websitebezoekers met een blogabonnement

Denk je na het lezen van dit SEO plan: daar heb ik geen tijd of zin in? Laat je dan helpen door onze specialisten. Wij van SEO Tekst Atelier staan te trappelen om voor jou aan de slag te gaan, zodat jij aantoont dat je de expert bent op jouw vakgebied en je beter wordt gevonden via Google.

Ik plan nu een strategiegesprek in voor een persoonlijke SEO plan.

Reactie plaatsen