Verbeter je technische SEO aan de hand van deze 7 stappen
Je laat kwalitatieve blogs schrijven, je hebt geld of tijd (of allebei ;-)) geïnvesteerd in een website én je hebt een dijk van een huisstijl. Kortom: je website is bijna klaar om je nieuwe cashcow te worden!
Bijna? Ja.. Veel ondernemers zijn zich namelijk niet bewust van het belang van een goede techniek achter hun website.
Wil jij het maximale uit je SEO-strategie halen? Dan is het belangrijk dat je webteksten en de techniek hand in hand gaan. Met technische SEO zorg je er namelijk voor dat Google je website goed crawlt (uitleest) en je bezoekers op een snelle website terechtkomen. Google vindt de gebruikservaring van je website belangrijk. Daarom draagt technische SEO bij aan hogere posities in Google én een hoger conversiepercentage.
Hoewel wij ons bij SEO Tekst Atelier verdiepen in het geschreven woord, kunnen we je wel acht basistips geven als het gaat om technische SEO. Komen ze:
8 technische SEO tips
- Upload je afbeeldingen nooit in een groter formaat dan nodig. Maak gebruik van WebP-afbeeldingen in plaats van JPG- of PNG-bestanden. Dit zorgt ervoor dat je afbeeldingen 30% tot 90% kleiner worden.
- Design je website mobile first. Met andere woorden: ontwerp je website met mobiel gebruik als prioriteit. Sinds 2019 positioneert Google websites die niet mobielvriendelijk zijn lager in de zoekresultaten. Check daarom dat je website goed getoond wordt op telefoons en tablets.
- Zorg voor voldoende servercapaciteit en een goede laadtijd (onder de twee seconden).
- Gebruik de robots.txt op een goede manier. Het robots.txt-bestand zorgt ervoor dat Google gemakkelijk door je website navigeert. Het bestand bestaat uit instructies, zodat crawlers weten welke pagina’s ze wel en niet mogen bezoeken. Met de juiste informatie, voorkom je verspilling van het crawlbudget. Dit is het aantal seconden dat de crawler op je website verblijft.
- Heb je oude pagina’s nog online staan, maar zijn deze niet vindbaar voor gebruikers omdat je er niet meer naartoe kunt navigeren? Verwijder ze.
- Wil je een pagina verwijderen die eerder scoorde in Google? Stel een 301 redirect in. Hiermee behoudt je pagina de SEO-autoriteit. Daarnaast stuurt deze redirect bezoekers naar andere belangrijke pagina’s door. Kortom: het verbetert de gebruikerservaring.
- Heb jij een geldig SSL-certificaat? Google vindt het extreem belangrijk dat je website veilig is. Heb je dit certificaat niet? Dan merk je dat in de zoekmachines. Via Let’s Encrypt maak je een gratis SSL-certificaat voor je website.
Duizelt het je? Ik begrijp het. Probeer het stap voor stap aan te pakken. En loop je ergens tegenaan? Laat het ons weten. Ik heb een aantal fantastische webbouwers in mijn netwerk die je er met liefde mee helpen.