- 1. Je bouwt aan je expertstatus
- 2. De relatie met jouw doelgroep versterkt
- 3. Bloggen is de perfecte manier om je ideale klant aan te spreken
- 4. Door blogs word je beter gevonden via Google (SEO)
- 6. Je kunt je bedrijf een gezicht geven
- 7. Je kunt een mailinglijst opbouwen
- 8. Een blog is de katalysator van je online marketing
- 9. Blogs zijn een diepte-investering
- Wil je het schrijven zakelijke blogs liever uitbesteden?
- Meer over de SEO begrippen en blog tips
Zakelijke blogs (laten) schrijven: 8 redenen waarom dit belangrijk is voor een bedrijf
Zakelijke blogs schrijven is goud waard voor bedrijven en organisaties. In dit artikel delen we 8 redenen waarom bloggen een belangrijke vorm van online marketing is voor een bedrijf.
1. Je bouwt aan je expertstatus
Blogs bieden je de ideale kans om je kennis te delen. Je kunt ingaan op bepaalde trends in je vakgebied, je visie op bepaald vraagstukken of redenen waarom jij je product verkoopt. Regelmatig met passie over een onderwerp schrijven, is een goede manier om een expert te worden in je vakgebied. Oftewel: het creëert autoriteit.
2. De relatie met jouw doelgroep versterkt
Door regelmatig te bloggen, blijf je op de radar bij je (potentiële) klanten. Door inhoudelijk informatie te delen, 'geef' je ze iets cadeau. Als je met regelmaat inhoudelijke informatie deelt via blogs, is de kans groot dat je klanten terug blijven komen naar je website. Ze veranderen van volgers in fans. Met andere woorden: hoe groter de zichtbaarheid, hoe beter jouw bedrijf wordt onthouden. Zodra de klant behoefte heeft aan jouw dienst, zal het bij jou aankloppen.
Een onderzoek van Hubspot toont aan dat websites van ondernemers met een blog 63% meer leads trekken.
3. Bloggen is de perfecte manier om je ideale klant aan te spreken
Je kent de uitspraak vast: "Wanneer je alle klanten wil bedienen, bedien je eigenlijk niemand." In een blog kun je uitspraken doen die bij jouw visie horen. En ja, soms betekent dit dat je klanten afstoot, maar het trekt ook juist aan. Je kunt middels bloggen dus heel gericht jouw doelgroep aanspreken (en aan ze verkopen!)
4. Door blogs word je beter gevonden via Google (SEO)
Natuurlijk moet de inhoud van je blog waardevol en goed zijn. Maar niet alle inhoudelijk sterke blogs worden gevonden in Google. Daarom is het belangrijk om consistent te bloggen en om je teksten zoekmachine geoptimaliseerd te schrijven.
Door consistent blogs te publiceren, word je website beter vindbaar in de zoekresultaten. Google vindt het namelijk belangrijk dat je regelmatig nieuwe informatie deelt. Dat is een signaal voor de zoekmachine dat je relevant bent.
Naast een sterke inhoud, is het belangrijk dat de tekst voldoet aan bepaalde SEO technieken. Wil je meer leren over SEO? Bekijk SEO-tips: de 24 belangrijkste voor 2023.
Blogs zijn essentieel voor SEO. Het is tegenwoordig namelijk zo goed als onmogelijk om hoog in de zoekresultaten te komen met enkel een Homepagina, een Over ons-pagina, Een productpagina en een Contactpagina. Deze pagina's bieden te weinig informatie om Google te voorzien van de juiste informatie om mensen naar jouw website te verwijzen.
6. Je kunt je bedrijf een gezicht geven
Mensen doen zaken met mensen. Een terugkerend gezicht wekt vertrouwen en (h)erkenning op. Een blog is een mooie manier om dat spreekwoordelijke gezicht te tonen. Middels woord - en soms beeld - kun je laten zien waar je bedrijf voor staat. In een blog kun je een mening of visie kwijt over je expertise. Zorg ervoor dat je woorden gebruikt waar je doelgroep bekend mee is. Probeer vakjargon te vermijden en vertel je verhaal in Jip-en-Janneketaal.
7. Je kunt een mailinglijst opbouwen
Het is je wellicht al opgevallen: de mailinglijst wordt weer steeds belangrijker. De afgelopen jaren worden (potentiële) klanten constant benadert via social media en advertising. Deze kanalen kunnen een mooie manier zijn om klanten te bereiken, maar je bent als ondernemer wel afhankelijk van deze externe platformen. Want wat doe je als Facebook ineens de spelregels verandert rondom advertising? Of wat doe je als Instagram ineens minder populair wordt, terwijl je daar de meeste following hebt? Je mailinglist is jouw eigendom. Je kunt zelf besluiten wanneer je deze doelgroep bereikt en wanneer.
Je kunt vaak een enorm waardevolle relatie opbouwen via mailing. Je komt je (potentiële) klanten écht iets brengen. Namelijk informatie, tips en kennis. Je geeft deze mensen vertrouwen en een positief gevoel, waardoor ze in de toekomst wellicht iets bij je willen kopen.
Het probleem bij mailings is vaak het gebrek aan e-mailadressen. Een blog is een mooie manier om die mailinglist op te bouwen. Je kunt in je blogs namelijk een call to action verwerken naar je mailing. Op die manier groeit je mailinglijst én daarmee de groep (potentiële) klanten. Daarnaast kun je in een blog je E-book delen. Dit is vaak het begin van een e-mailfunnel.
8. Een blog is de katalysator van je online marketing
Een blog is multifunctioneel. Je kunt de content opknippen en op verschillende manieren hergebruiken. Zo kun je (delen) publiceren op LinkedIn, in je nieuwsbrief of via Instagram. Je kunt de content zelfs vertalen naar video's of podcast-afleveringen.
9. Blogs zijn een diepte-investering
Natuurlijk kun je ingaan op trends in de markt of op actuele gebeurtenissen, maar blogs zijn vaak ook een langetermijn-investering. Zo kun je blogs schrijven die blijvend relevant zijn, of bijvoorbeeld elk seizoen weer. Op die manier kun je content hergebruiken of op verschillende momenten weer onder de aandacht brengen.
Sta je in de startblokken om te beginnen met bloggen? Goed plan, wat ons betreft! ;-)
Stel jezelf als laatste stap nog de volgende 4 vragen:
- Heb ik iets te vertellen?
- Kan en wil ik tijd vrijmaken?
- Schrijf ik foutloos Nederlands?
- Geeft het mij energie, in plaats van dat het mij energie kost?
Moet je bovenstaande vragen (deels) negatief beantwoorden? Niet getreurd. Er is een oplossing!
Wil je het schrijven zakelijke blogs liever uitbesteden?
Je kunt als ondernemer natuurlijk niet alle taken op je nemen. Gelukkig kun je een copywriter inhuren wanneer je geen spellingswonder bent, geen energie krijgt van schrijven of simpelweg geen tijd hebt. Je eerste gevoel zal misschien zijn: deze persoon is niet gespecialiseerd in mijn vakgebied en kan geen inhoudelijke blogs schrijven. Toch kan een externe, kritische blik op jouw merk of bedrijf juist een groot voordeel zijn. De copywriter staat naast de consument en voelt daardoor feilloos aan welke vragen (potentiële) klanten hebben en kan dit in Jip-en-Janneketaal uitleggen. Zo zul je zien dat een copywriter met invalshoeken komt waar je zelf nóóit aan gedacht hebt.
Bij SEO Tekst Atelier nemen we het bloggen graag van je over. Onze ervaren copywriters zijn echte vakidioten en schrijven met plezier de teksten voor jouw bedrijf. Zo weet je zeker dat ze van hoge kwaliteit zijn, kost het je geen tijd en is je bedrijf steeds zichtbaarder terwijl jij je met andere zaken bezighoudt.
De voordelen van een SEO Tekst Atelier blogabonnement:
- Je hoeft niet zelf zakelijk te bloggen
- Je kunt je volledig richten op je core business
- Er wordt een volledige content planning van minimaal zes maanden uitgewerkt
- Er wordt een zoekwoorden analyse op maat voor je gedaan
- Je geeft waarde aan je potentiële klanten (en dat komt altijd weer bij je terug)
- Het bespaart je enorm veel tijd
- Je voelt niet meer die constante druk dat je nog moet schrijven
Ben je benieuwd wat SEO Tekst Atelier voor jouw business kan betekenen? Plan een gratis strategiegesprek in en samen kunnen we kijken hoe we aan de online zichtbaarheid van jouw bedrijf kunnen werken.
SUCCES!
Meer over de SEO begrippen en blog tips
Ben je benieuwd hoe je deze SEO begrippen nou goed toepast voor je blogs? En wil je niet langer nieuwe klanten meer mislopen? Download dan nu onze gratis e-book met 6 praktische tips die je snel helpen om zakelijk te bloggen.