6 x antwoord op jouw vragen over ChatGPT: van wat het is tot hoe het werkt
Als een lopend vuurtje. Zo ging het nieuws rondom de tool ChatGPT in de wereld van marketing, maar ook ver daarbuiten. De een is lyrisch, de ander stelt er vraagtekens bij en er zijn mensen bij die het verfoeien. Wat is ChatGPT nu precies, wat kun je ermee en vervangt het al het werk van tekstschrijvers, marketeers en andere marketing- en communicatiespecialisten?
Wat is ChatGPT eigenlijk?
ChatGPT is een tool met kunstmatige intelligentie, ook wel aangeduid als artificial intelligence (AI). ChatGPT reageert op vraagstukken. Zo kun je de chatbot uitdagen met vragen als: “Hoe werkt SEO?”, “Waar kan ik het beste lunchen in Rotterdam?” of “Hoe bouw ik zelf een bus om tot camper?” Je krijgt van de chatbot reactie op je vraag.
Studenten hebben de tool ontdekt en schrijven er zelfs hun essays en andere schoolopdrachten mee. Ze vragen de chatbot om een stuk tekst van een x-aantal woorden over een bepaald onderwerp te schrijven. Maar ook marketeers, tekstschrijvers, journalisten en bedrijven gebruiken de tool als basis voor hun teksten en voor het maken van samenvattingen . Werkzoekenden maken er sollicitatiebrieven mee en managers schrijven er e-mails mee naar hun teamgenoten. Hier zitten voordelen aan, maar ook wat nadelen aan.
Hoe werkt ChatGPT, waar komt de informatie vandaan?
De maker van ChatGPT, Open AI, heeft de chatbot informatie laten ‘lezen’ van honderdduizenden nieuwsberichten en wetenschappelijke publicaties. Door het ‘lezen’ van deze documenten heeft het systeem geleerd hoe teksten worden geschreven, hoe taal werkt en wat een goede zinsopbouw is. Ook heeft ChatGPT deze informatie opgeslagen, zodat het bijna alle vragen kan beantwoorden. De teksten zijn bijna niet te onderscheiden van teksten die geschreven zijn door mensen.
Deze informatiebronnen zijn vóór 2021 gepubliceerd en hoeven niet per se waarheid te bevatten. Het nadeel hiervan is dat de tool je dus ook de verkeerde antwoorden kan geven. Ook kan het bepaalde ‘vooroordelen’ hebben gekregen door het lezen van bepaalde artikelen. De tool kan daardoor onbedoeld discrimineren of beledigen. De maker van de tool OpenAI waarschuwt dan ook dat de tool nog niet volledig betrouwbaar is.
En dan zitten we nog met het dilemma: is het gebruik van de tool een vorm van plagiaat? Onderwijsinstellingen en docenten zien een tekst die gemaakt is met ChatGPT of een ander AI-tool als plagiaat en er worden tools ontwikkeld om deze teksten te onderscheiden van teksten geschreven door mensen.
Wanneer we deze vraag aan ChatGPT stellen, zegt de tool dat het geen plagiaat is. Tenzij we het als ons eigen werk presenteren zonder erkenning te geven aan de tool en de bronnen die de tool heeft gebruikt. Maar ja, die bronnen kennen we zelf niet. En wat vindt Google ervan? Plagiaat is funest voor de ranking van je website. Klakkeloos de tekst van ChatGPT overnemen is dus geen goed idee.
Is Chat OpenAI ook te gebruiken voor Nederland?
ChatGPT, oftewel Chat OpenAI, kan Nederlandse teksten produceren. Wanneer je in het Nederlands je vraag formuleert en als ChatGPT de taal herkent als Nederlands, antwoordt het ook in het Nederlands. Zelf hebben we ervaren dat het wel van de termen die in je vraag staan afhangt. Wanneer er veel Engelse termen in staan, krijg je ook al snel antwoord in het Engels, terwijl je de rest van je vraag in het Nederlands hebt opgesteld.
Is ChatGPT gratis in gebruik?
Op het moment dat we deze blog schrijven, is ChatGPT nog in een bètafase. Dit betekent dat je de tool gratis kunt testen, zodat de maker ‘m kan verbeteren. Maar na deze testfase kan het zomaar over zijn met het gratis gebruik. Ook kun je nu al wel de ChatGPT Pro aanschaffen. Dit abonnement kost je $ 42 per maand. Wat het voordeel van deze betaalde variant is? Je krijgt sneller antwoord en je kunt meer vragen per uur stellen. Je krijgt ook als eerste toegang tot nieuwe functies. Met het ‘Free plan’ krijg je met de standaard snelheid antwoord, het heeft minder snel updates en is beschikbaar als de site van de tool niet te druk is. De kans is groot dat de gratis variant wellicht advertenties gaat laten zien of uiteindelijk toch komt te vervallen.
Is ChatGPT veilig?
Of ChatGPT veilig is, hangt van je eigen gebruik af. De tool is getraind op miljarden teksten die op het internet zwerven, teksten die soms gevoelige of vertrouwelijke informatie bevatten. Daarnaast heb je te maken met privacy en intellectueel eigendom. Heb je de ChatGPT-tekst niet aangepast, maar klakkeloos overgenomen? Dan moet je altijd je bron vermelden. En dat is niet makkelijk. ChatGPT is niet je enige bron, want de tool gebruikt bronnen om de tekst samen te stellen. Dus daar kom je al gauw mee in de knel. Als laatste is het verstandig om ChatGPT via een versleutelde verbinding te gebruiken en je inlog voor jezelf te houden. ChatGPT is dus alleen veilig als je er op de juiste manier mee om gaat.
Hoe gebruik je ChatGPT?
Grote kans dat je het zelf ook wil proberen. Ga daarvoor naar Chat.openai.com en maak een account aan. Dit kan met je e-mailadres en een wachtwoord, via je Google-account of je Microsoft-account. Et voilà, je kunt de tool gebruiken. Stel je vraag en krijg binnen no-time antwoord.
Onze mening
Ja, ook wij zijn fan van de tool. Waarom? Omdat het bijvoorbeeld helpt om inspiratie op te doen voor goede titels voor teksten. Of om een writer’s block weg te krijgen. Maar we laten niet onze volledige teksten uit de ChatGPT vloeien. We schrijven onze teksten nog steeds zelf, omdat de tool niet volledig betrouwbaar is en we graag een persoonlijke twist geven aan onze teksten. Daarnaast is het nooit goed voor je SEO om kant-en-klare teksten van het internet over te nemen. Google is onder andere daarom geen voorstander van de tool. Het is zelfs tegen automatisch gegenereerde teksten en ze zeggen dat ze dit ook afstraffen.
Gebruik de tool vooral om inspiratie op te doen, maar niet om je websiteteksten en blogs volledig te laten schrijven. Dat kun je beter zelf doen of uitbesteden. Zo schrijven wij blogs die volledig SEO-proof zijn - volledig gebaseerd op onze SEO-strategie voor jouw bedrijf. We hanteren ook jouw unieke tone of voice, doen onderzoek bij gedegen bronnen en weten hoe we jouw websitebezoekers moeten verleiden om klant te worden bij jou.
Denk je nu: ja, ik wil SEO-blogs waarmee ik mijn klanten laat zien dat ik de expert ben in mijn vakgebied?
Plan dan nu hier een match-call in om kennis te maken.
Of download eerst het E-book met 6 handige blogtips waardoor je niet langer nieuwe klanten misloopt.