SEO begrippen op een rij met uitleg

De belangrijkste SEO begrippen uitgelegd

06 december 2022

Focus keyphrase, title tag, H1, alt tags: wanneer je bezig bent met SEO, vliegen deze termen je om de oren. De één klinkt nog ingewikkelder dan de ander. Om ervoor te zorgen dat je helemaal op de hoogte bent van de meest gebruikte SEO begrippen, hebben we een begrippenlijst voor je gemaakt. Helemaal up-to-date. Wil je snel naar de uitleg van die ene term? Klik dan op de knoppen CTRL en F, type de term in om gelijk naar de uitleg van jouw term te gaan.   

SEO

First things first. Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands: zoekmachinemarketing. Het is een brede term waaronder de taken vallen die je doet om je website beter vindbaar te maken via zoekmachines.

Keywords/ zoekwoorden 

Keywords of zoekwoorden zijn woorden die iemand gebruikt om een zoekopdracht te doen binnen een zoekmachine. Dit kan een woord zijn of een groepje van woorden. Doordat iemand dit woord of deze woorden invoert in de zoekbalk bij de zoekmachine, krijgt hij of zij de resultaten te zien van webpagina’s die deze zoekwoorden hebben gebruikt en volgens de zoekmachine relevant zijn voor de zoekopdracht.

Zoekwoordenonderzoek / keyword analyse

Om te achterhalen op welke zoekwoorden jouw (potentiële) klanten zoeken, doe je een zoekwoordenonderzoek. Je onderzoekt dan welke zoekwoorden veel gebruikt worden en welke zoekwoorden je het beste in blogs en op je landingspagina’s verwerkt. Dit zoekwoordenonderzoek kun je met verschillende betaalde en onbetaalde tools doen, zoals Semrush, Ubersuggest, Google Search Console en de zoekwoordenplanner van Google

>> Ik wil het zoekwoordenonderzoek uitbesteden!

Focus keyphrase

Uit de verschillende zoekwoorden die je tijdens je zoekwoordenonderzoek vindt en clustert, kies je een zoekwoord dat het belangrijkste is voor je tekst. Dit noem je de focus keyphrase. Hiermee laat je aan de zoekmachines en je lezer zien waar de pagina over gaat. Voor deze pagina is dat  'SEO begrippen'. Vaak kies je het zoekwoord waar het meest op gezocht wordt.
 

Zoekvolume

Het zoekvolume geeft aan hoeveel mensen er per maand op een bepaald zoekwoord zoeken. Dit zoekvolume kan per periode variëren. Zo is het bij een zoekwoordcombinatie als ‘kerstboom kopen’ logisch dat het zoekvolume hoger is in de periode vlak voor kerst, dan wanneer het lente is. In welke periode er het meest op je zoekterm wordt gezocht, ontdek je met de gratis tool Google Trends.
 

Shorttail keywords

Shorttail keywords zijn zoekwoorden die een hoog zoekvolume hebben en bestaan uit een beperkt aantal woorden. Bijvoorbeeld: ‘kattenvoer kopen’. De kans is groot dat veel concurrenten deze woordcombinatie gebruiken. Veel mensen zoeken op deze woordcombinatie en veel bedrijven vermelden dit dan ook op hun pagina’s. Het is daardoor lastiger om met shorttail keywords hoog te scoren in Google of andere zoekmachines.  
 

Longtail keyword

Longtail keywords zijn zoekwoorden waar een lager zoekvolume op zit dan een shorttail keyword, vaak gebruiken minder concurrentie deze woorden, maar het zijn wel woorden waar je potentiële websitebezoeker gericht op zoekt. Vaak zijn je potentiële websitebezoekers ook al verder in het koopproces. Bijvoorbeeld: ‘graanvrij kattenvoer kopen’. De zoeker weet dus al dat hij of zij graanvrij kattenvoer wil kopen. Dit is al een stuk specifieker dan gewoon kattenvoer.

Title tag

De title tag is de titel die wordt getoond in het resultatenoverzicht van de zoekmachines. Het is een belangrijk onderdeel, want het is een van de onderdelen waarop je potentiële websitebezoeker bepaalt of hij of zij interesse heeft om door te klikken om jouw website te bezoeken. Daarom is het belangrijk om de title tag te optimaliseren door het belangrijkste zoekwoord (focus keyphrase) hierin te verwerken. Je mag voor de title tag maximaal 60 karakters gebruiken. Wanneer je meer karakters gebruikt, wordt je title tag afgebroken. Vergeet dus nooit om een title tag toe te voegen en maak ‘m niet te lang!

Meta beschrijving

De meta beschrijving is een belangrijk onderdeel voor SEO. Het is een stukje tekst wat op de resultatenpagina van een zoekmachine staat. Het staat onder de title tag. In dit stukje tekst moet je de zoeker overtuigen dat hij of zij bij jouw webpagina antwoord op zijn of haar vraag krijgt. De maximale lengte van de omschrijving moet 160 karakters zijn. Gebruik in de eerste 120 karakters de focus keyphrase. 

Slug/ URL

URL staat voor uniform resource locator, nu in makkelijkere termen: een webadres. Het is een uniek internetadres voor een website of specifieke webpagina. Een slug is een onderdeel van de URL. Het is het deel wat na de domeinnaam komt en waarin staat beschreven waar de webpagina over gaat. Het advies is om je focus keyphrase hierin te verwerken. Bij deze pagina is bijvoorbeeld de hele URL: https://seotekstatelier.nl/webteksten-seo-encyclopedie/seo-begrippen. De slug is: seo-begrippen.

Alt-tekst

Je geeft een alt-tekst mee aan de afbeelding(en) die je op je webpagina plaatst. Je geeft een beknopte beschrijving van wat er op de afbeelding is te zien. Hierin verwerk je de focus keyphrase. De zoekmachines ‘lezen’ wat er op de afbeelding staat en indexeren deze.

De links die jij op een webpagina zet naar een andere webpagina van jouw website, noem je interne links. Hiermee geef je de bezoeker van de pagina aan dat er nog meer interessante informatie op jouw website over dit of een relevant onderwerp staat. Zoekmachines lezen deze interne links ook en zien dat de link leidt naar een andere interessante pagina op je website. Dit is voordelig voor de positie van jouw website in het resultatenoverzicht op de zoekmachines. 

Heb jij links naar externe websites op jouw pagina's staan? Dit noem je externe links. Dit hoeft niet per se een pagina van iemand anders te zijn. Het kan ook een relevante link zijn naar een andere website van jou, jouw Facebookpagina of een link naar één van je social mediakanalen.

H1 tag

Een H1 tag geef je aan de header (ook wel de titel genoemd) mee om zoekmachines en je websitebezoekers te laten weten waar de inhoud van de pagina over gaat. Verwerk daarom in de titel van de pagina altijd de focus kephrase. 

H2 tag

Een H2 tag geef je aan de meest belangrijke tussenkoppen mee. Hiermee laat je de paginabezoeker en zoekmachines weten waar de alinea over gaat. Er is ook een H3 tag. Deze kun je als tussenkopje onder de H2 tag hangen. Hoe hoger het nummer van de tag, hoe belangrijker de titel is. Dus H1 staat bovenaan (en gebruik je maar één keer op een pagina), gevolgd door H2, H3 etc.

Anchor tekst/ tag

Een anchor tekst of tag is de tekst (het woord of de woorden) die je koppelt aan een link. Je herkent deze woorden omdat ze een ander lettertype, kleur of onderlijning hebben. Het zijn de klikbare woorden die je naar een andere webpagina leiden. 

Call to action (CTA)

Als je de woorden call to action vertaalt naar het Nederlands, dan verklapt het eigenlijk al wat het is: oproep tot actie. Je wil de bezoeker van jouw website aanzetten tot actie, bijvoorbeeld om contact met je op te nemen, je e-book te downloaden, een afspraak met je in te plannen of een product te kopen. Dit doe je met een CTA, in de vorm van een speciale knop of een klikbare zin die je linkt naar de juiste webpagina. Bijvoorbeeld: Download nu het e-book!

Blog

Een blog is oorspronkelijk bedoeld als een online dagboek of als informatie op een website. Het woord stamt af van het woord weblog. Tegenwoordig wordt een blog  ook veel gebruikt om informatie te delen. Zoals op onze blog over SEO, bloggen en copywriting.  

Landingspagina

Een landingspagina is een specifieke pagina met bepaalde relevante inhoud en een call to action. Bezoekers komen op deze landingspagina terecht door bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden te zoeken in de zoekmachines, of er wordt via een banner of een e-mail op een link naar deze pagina geklikt.

Crawlen

We hebben het nu niet over zwemmen en de borstcrawl, maar over het doorzoeken van een webpagina door zoekmachinesoftware, ook wel bots genoemd. Deze bots kijken of de webpagina relevant is om te laten zien bij bepaalde zoekopdrachten. Dit doen de bots door onder andere te kijken naar de aanwezigheid van het zoekwoord in de H1 en H2 titels, in de title tag en meta description, in de URL, de kwaliteit van je content en de autoriteit van je webpagina. Het is het indexeren van de pagina.

Site speed

Site speed is de snelheid van je website, de snelheid waarop de elementen op jouw website geladen worden. Als een bezoeker te lang moet wachten tot er bijvoorbeeld een link opent of een afbeelding wordt getoond, kan een bezoeker afhaken. Te lange laadtijd is dus niet gunstig voor je website en speelt ook een rol bij de beoordeling van jouw website door de zoekmachines.
 

Sitemap: XML-sitemap en HTML-sitemap

Er zijn twee soorten sitemaps: een XML-sitemap en een HTML-sitemap. Een XML-sitemap is een bestand dat bedoeld is voor crawlerbots. Dankzij de hulp van de sitemap is het voor de zoekmachines makkelijker om je website te doorgronden. Dit bestand bevat alle URL’s van de website. 

Een HTML-sitemap is een lijst van alle pagina’s, blogs, nieuwsberichten en andere type posts. Deze sitemap geeft een duidelijk overzicht van de structuur van de hele website. 

Redirect

Verander je de URL van een pagina, of maak je een nieuwe pagina en mag de ‘oude’ pagina offline? Dan moet je een redirect aanmaken naar de nieuwe URL. Het is een soort adreswijziging die je doorgeeft, waardoor je de zoekmachines laat weten dat de nieuwe pagina de opgebouwde waarde van de oude pagina mag krijgen. Hierdoor blijft de pagina goed vindbaar en komt je websitebezoeker niet op een niet-werkende pagina uit. Met een 301 redirect geef je aan dat de gezochte pagina permanent op een andere plek blijft staan. 

Om je positie in de zoekmachines te versterken, is het positief om relevante backlinks te hebben. Dit zijn links die van een andere website naar jouw website gaan. Het zijn dus externe links die naar jouw website leiden. De zoekmachines bepalen de kwaliteit van deze links en geven een bepaalde waarde hiervan door aan jouw website. 

Bouncepercentage/ bouncerate

Bouncepercentage is de omschrijving voor het percentage bezoekers dat jouw website na het openen van de webpagina direct weer verlaat. Een laag bouncepercentage is positief. Het laat namelijk zien dat de pagina interessant genoeg is voor de bezoekers om te lezen en te bekijken.

Robots.txt

Robot.txt is een bestand dat het tegenhoudt dat bepaalde delen van een website of bepaalde pagina’s door zoekmachines in de indexering worden opgenomen. Dit wil je bijvoorbeeld als er een dubbele content op je website staat, of een webpagina laag van kwaliteit is, waardoor het niet in de zoekresultaten moet komen te staan.

Ranking factor

De ranking factor wordt door zoekmachines zoals Google gebruikt om waarde te hangen aan een website, om de vindbaarheid in de zoekmachine te bepalen. Er worden velen factoren gebruikt om deze waarde van de website te bepalen.

Nofollow

Een nofollow kun je meegeven aan een link op je website. Nofollow betekent dat je aan de zoekmachines duidelijk maakt dat een specifieke link op de webpagina niet gevolgd moet worden. Hierdoor kan de bot deze link niet volgen om te indexeren. 

Linkbuilding

Linkbuilding is het laten ontstaan van externe links die naar jouw website verwijzen. Dit kun je op verschillende manieren doen: op een natuurlijke manier of op een actieve manier. Bij de natuurlijke manier schrijf je interessante informatie op je website, wat je deelt met andere websites in de hoop dat ze naar jouw pagina linken. Een actieve manier is om zelf op zoek te gaan naar sites om een link te laten plaatsen naar jouw website. Dit heeft alleen nut als de link op een site komt te staan met een hoge autoriteit.

Keyword stuffing

Keyword stuffing is een zoekwoord zoals keyword stuffing te vaak in een tekst te laten voorkomen, waardoor de tekst over keyword stuffing niet meer prettig leest en mensen de tekst over keyword stuffing liever wegklikken. Een beetje zoals de zin hiervoor dus. Best irritant he! Voorkom dit en laat je keywords liever op een natuurlijke manier in je teksten voor komen.

Autoriteit 

Onder SEO begrippen hoort het woord autoriteit tot het concept dat laat zien hoe ‘sterk’ een bepaalde website is. Het geeft aan hoe betrouwbaar en belangrijk de website is in de ogen van de zoekmachines. Hoe hoger de autoriteit van een website, hoe hoger de website staat in de zoekresultaten. 

Indexeren

Het indexeren van een webpagina of website is nodig omdat het resultaat van geïndexeerde pagina’s of sites alleen in de resultaten van zoekmachines worden opgenomen. Is een pagina nog niet geïndexeerd? Dan vind je (en je potentiële klanten) ‘m ook niet terug in de zoekmachines. Dit indexeren gaat automatisch binnen een paar dagen na het aanmaken van de nieuwe pagina, maar je kunt het ook versnellen door een XML-sitemap toe te voegen. Of door de pagina handmatig te laten indexeren in Google Search Console. 

Cookies

Cookies, heerlijk bij een theetje. Internet cookies zijn helaas niet lekker, maar wel handig. Ze zijn ontwikkeld om het gedrag van bezoekers op het internet in kaart te brengen, om dit gedrag te analyseren en hierop aanpassen te maken. Maar er zijn ook noodzakelijke cookies om de website functioneel te houden. Dit volgen van gedrag kan door bij het bezoek aan een website een klein tekstbestand op de computer te plaatsen: cookies. Je moet wel aan je websitebezoekers toestemming hiervoor vragen.

Breadcrumbs zijn ‘broodkruimels’ waarmee je de navigatie aangeeft op een websiteZo zie je bovenaan deze pagina de volgende breadcrumbs staan: Home > (SEO) copywriting encyclopedie > SEO > De belangrijkste SEO begrippen uitgelegd.
 

Het geeft het pad aan wat je volgt op een website. Via dit pad kun je weer stappen terug zetten naar de hoofdpagina bijvoorbeeld.

Google Search Console

Google Search Console is een tool van Google wat je gratis gebruikt om inzicht te krijgen over je website. Zo zie je de indexstatus hier staan, maar ook de vindbaarheid van je website. Per pagina en zoekwoord kun je zien op welke plaats deze staat in de resultaten van Google. 
 

Google Analytics

Google Analytics is een gratis tool van Google om handige informatie uit te halen. Zo kun je hierin zien hoe vaak een webpagina is bezocht in een bepaalde periode en wat de bouncerate is. Of op welke devices en uit welke landen mensen jouw website bezoeken.

Meer over de SEO begrippen en blog tips

Ben je benieuwd hoe je deze SEO begrippen nou goed toepast voor je blogs? En wil je niet langer nieuwe klanten meer mislopen? Download dan nu onze gratis e-book met 6 praktische tips die je snel helpen om zakelijk te bloggen. 

Download nu het E-book.

Reactie plaatsen